میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

آیا می دانید فریت بار (Freight) چیست؟

در جهان شگفت انگیز و رو به توسعه امروز، برخی از مفاهیمی که پیش از این نیز وجود داشته اند، معنایی جامع و تخصصی یافته اند. برای نمونه کارگو یا فریت بار، مفهومی است که ممکن است هر شخصی بار ها در طول زندگی خود با آن مواجه شود. اما فریت بار چیست؟ انواع آن و شیوه های مختلف فریت بار کدامند؟ در جهان مدرن خود از مفاهیم این چنینی آکنده شده ایم. آیا با تازه ترین شیوه های حمل و نقل در جهان امروز آشنایی دارید؟ اگر تا به حال کلمه Cargo به گوشتان رسیده است، جالب است بدانید فریت بار را می توان مترادف کارگو دانست. اما اگر نه، کارگو چیست و ارتباط آن با فریت بار را چگونه می توان تعریف نمود؟ در ادامه این مقاله با دریا زمین اروند همراه باشید. 

فریت بار یا کارگو چیست؟

در یک تعریف کلی و خالی از ابهام، می توان به هر فعالیت حمل و ارسال کالا و محموله های تجاری و غیر تجاری اشاره نمود که از طریق یکی از شیوه های حمل و نقل جا به جا می شوند. بنابراین کارگو که اغلب به معنای بار و یا هر گونه فرایند حمل بار معنا دارد، می تواند مترادفی برای فریت بار یا فرایت بار باشد. در جهان امروز، برند های بین المللی، فروشگاه های آنلاین، کشور های توسعه یافته و اشخاص نیاز به سیستمی دارند تا بتوانند کالای خود را به طریقی دریافت کنند. اگر در ایتالیا حضور دارید و از وب سایت آمازون محصولی را خریده اید که انبار آن تنها در آمریکا از این کالا موجود دارد، باید با فریت بار آشنا شوید. اگر برند تولید کننده ابزار هوشمند و قطعات الکترونیک هستید، نیاز دارید تا به طریقی ایمن و قابل اطمینان کالای تولید خود را به سراسر جهان صادر کنید. برای صادرات و واردات نیاز های یک جامعه به غلات و یا پوشاک، نیازمند حمل و نقل بار بین المللی خواهیم بود. 

تجارت جهانی

آیا 4 شیوه فریت بار در جهان را می شناسید؟

کدام نوع فریت بار انتخاب مناسبی است؟

آیا سعی دارید تا محموله ای را از هند به اسپانیا ارسال کنید؟ کدام راهکار حمل و نقل کالا برای شما ایده آل است؟ از کدام طریق اقدام کنیم تا هم محموله در امنیت و سلامت به مقصد مورد نظر ارسال شود و هم گران تمام نشود؟ در این حالت باید بدانید که هر یک از شیوه های حمل و نقل بین المللی می توانند ویژگی های خاصی داشته باشند. برای نمونه فریت بار هوایی روشی به نسبت گران قیمت به شمار می آید که نمی توان برای فعالیت های تجاری و بازرگانی از آن استفاده نمود. البته به شرطی که محموله شما بسیار گران قیمت باشد و یا سرعت و ایمنی اهمیت بسیار بالایی داشته باشد. در ادامه به بررسی ویژگی های هر یک از انواع فریت بار خواهیم پرداخت. 

ویژگی های مهم انواع فریت بار:

◽ فریت بار زمینی، روشی به صرفه و مناسب برای انواع کالا با حجم و وزن متنوع است. فریت بار زمینی حاوی انواع کامیون در ابعاد مختلف و با شرایط متفاوت است. برای نمونه برای حمل انواع محموله خوراکی می توان از کامیون های یخچال دار استفاده نمود.  

◽ فریت بار هوایی، این شیوه از حمل کالا را می توان گران ترین و البته سریع ترین شیوه دانست. اگر تمایل دارید تا کالای خود در طول کمتر از 48 ساعت از شهر وین به شهر بمبئی ارسال کنید، از فریت بار هوایی استفاده کنید.  

◽ فریت بار دریایی، شاید مهم ترین شیوه حمل کالا در مسیر تجارت بین المللی و صادرات کالا را بتوان حمل و نقل دریایی دانست. این شیوه گرچه نسبت به سایر انواع فریت بار مدت زمانی طولانی تر نیاز داشته باشد اما شیوه ای ارزان تر است. اقتصادی ترین و البته قابل اطمینان ترین شیوه حمل و نقل نیز حمل دریایی است. 

◽ فریت بار ریلی، با گسترش ریل آهن به سراسر جهان، امروز کشور های توسعه یافته به یکدیگر اتصال یافته اند و  امکان ارسال انواع بار سبک، سنگین و حتی فله ای به سراسر جهان وجود دارد. 

فریت بار بین المللی، روشی برای صادرات کالا

مهم ترین پارامتری که فعالیت های تجاری بین ملت های مختلف و حتی کشور هایی با هزاران کیلومتر فاصله را امکان پذیر نموده است، حمل کالای بین المللی است. اگر توسعه مسیر های دریایی یا خطوط هوایی متوقف می شد، امروز نمی توانستیم فرش ایرانی را در آمریکا یا گوشی برند آمریکایی را در ژاپن داشته باشیم. بهبود اقتصاد یک کشور مدرن در گرو حمل و نقل بین المللی است. آیا بدون استفاده از فریت بار، می توانیم با سرزمین های دوردست در شرق و غرب عالم در ارتباط باشیم؟ 

کالاهای ممنوع در فریت بار:

◽ اسلحه، کلت، تجهیزات نظامی و…
◽ الکل، اتانول، سرکه، ترشیجات، ادکلن، نرم کننده و شامپوها
◽ حمل انواع سی دی، دی وی دی و…بدون مجوز
◽ عتیقه، نقاشی ها، مینیاتور، کتاب های خطی چاپ قدیمی و آثار هنری قدیمی
◽ مشروبات الکلی، مواد مخدر
◽ ارز های خارجی بیش از حد مجاز تعیین شده
◽ انواع قالیچه و فرش هایی که بزرگ تر از 12 متر هستند
◽ مقدار غیر مجاز از سنگ های قیمتی
◽ انواع جواهرات مانند طلا، نقره و…بیش از 150 گرم

چه عواملی در هزینه فریت بار موثر هستند؟

  1. وزن بار و حجم مورد نیاز 
  2. شرایط خاص در نگهداری محموله
  3. قوانین خاصی که در حمل کالای مورد نظر شما وجود دارد
  4. نوع حمل کالا و تعداد تغییرات در وسیله ترابری

عوامل فیزیکی و مشخصات کلی محموله مهم ترین معیار در تعیین هزینه ها هستند. اما این نکته نیز بسیار اهمیت دارد که بدانید هر یک از شیوه های فریت بار می توانند هزینه هایی متفاوت برای یک محموله ثابت داشته باشند. پیشنهاد میکنیم پیش از اقدام، از مشاوره تخصصی شرکت های حمل کالا استفاده کنید. 

مشاوره تخصصی صادرات و واردات کالا

دریا زمین اروند، مشاور تخصصی صادرات و واردات کالا

آیا قصد استفاده از خدمات فریت بار را دارید؟ آیا نمی دانید بهترین راهکار برای ارسال و جا به جایی یک کالا یا محموله چیست؟ نیاز به استعلام قیمت و اطلاع از شرایط و نحوه دریافت خدمات دارید؟ دریا زمین اروند، تیمی متخصص و حرفه ای است که به صورت رایگان در زمینه اقتصادی و صادرات یا واردات کالا در کنار شما خواهد بود.