میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

تاریخچه حمل و نقل بین المللی

نخستین تلاش های انسان برای انجام فرآیند حمل و نقل چگونه بوده است؟ تصور کنید نخستین انسانی که برای بقا و نیاز های خود تلاش نمود تا غذایی را از سطح یک رودخانه عبور دهد و مسیری طولانی را برای رسیدن به پناهگاه خود طی کند چه روزگاری داشته است؟ تاریخچه حمل و نقل اولیه به همین روز های نخستین بشری باز می گردد. اما نخستین تلاش های انسان برای حمل و نقل در گستره ای بزرگ تر، به چه زمانی باز می گردد؟ زمان که انسان با استفاده از اسب ها و گاری چوبی تلاش نمود تا سوخت یا دام را انتقال دهد؟ زمانی که طلا و نقره را از سرزمینی به سرزمین دیگری انتقال داد؟ سرچشمه ی حمل و نقل امروزی کالا به چه دوره ای از تاریخ باز می گردد؟ تاریخچه حمل و نقل بین المللی هم زمان با خردمند شدن نخستین انسان آغاز شده و پس از میلیون ها سال، تا به امروز ادامه دارد. اما تفاوت امروز با گذشته، استفاده از تکنولوژی، شیوه های هوشمند و روش های متنوع در انتقال کالا به سراسر جهان است.

حمل و نقل بین المللی در جهان به 3 دسته تقسیم می شود:

  1. حمل و نقل بین المللی در زمان باستان 
  2.   حمل و نقل بین المللی دوران مسیحیت
  3.   حمل و نقل بین المللی عصر جدید 

مهم ترین عناصر حمل و نقل بین المللی، ابزار ها و ماشین آلاتی هستند که امکان ارسال و انتقال محموله در حجم وسیع را فراهم نموده اند. برای نمونه هواپیما، قطار، کامیون ها و کشتی ها اصلی ترین المان ها در تجارت بین المللی و ترانزیت کالا هستند. 

تاریخچه حمل هوایی کالا

اختراع هواپیما و حمل و نقل بین المللی

اختراع هواپیما

یک قرن پیش، زمانی بود که نخستین هواپیما در آسمان ایران پرواز نمود. تاریخچه باربری از همین نقطه آغاز شد و از حمل مسافران تا حمل کالا را در بر گرفت. در حالی که نخستین پرواز بر آسمان جهان در سال 1903 اتفاق افتاد. کمی دیر این فرآیند وارد کشور ما شد اما پیشرفت های قابل توجهی را در 100 سال گذشته تجربه نمود. هم چنین نخستین هواپیمای جت نیز در سال 1939 آزمایش شد که کمی بعد توسط ارتش آلمان نازی مورد استفاده قرار گرفت. پس از صنعتی شدن جهان و پایان جنگ جهانی دوم، به مرور خطوط هوایی گسترده و سراسری ایجاد شدند که شرق و غرب جهان را به هم ارتباط دادند. بخش عظیمی از حمل و نقل بین المللی کالا این روز ها توسط خطوط هوایی صورت می گیرد. 

 

کشتیرانی؛ از عمیق ترین نقاط دریا به سواحل مختلف

فرآیند کشتیرانی احتمالا از شناور هایی چوبی که از تنه درختان تولید شده بودند آغاز شده است. در موزه لندن یک کوزه تاریخی به قدمت 8000 سال وجود دارد که تصویری از کشتی بادبانی بر سطح آن رسم شده است. بنابراین انسان از زمانی که زیستن در پهنه جهان را آموخت، تلاش نموده‌ است از کشتی ها برای فتح اقیانوس ها استفاده کند. همچنین نخستین نمونه های کشتی به تاریخ مصر باستان باز می گردد. اما تغییراتی که کشتیرانی امروزی را در پی داشتند، در 2 هزار سال گذشته رخ داده اند. صنعت کشتیرانی در این هزار های گذشته عاملی ارزشمند در تجارت جهانی بوده است. 

ریل آهن، سوت نخستین قطار به گوش می رسد

 در سال 1804، زمانی که اولین انقلاب صنعتی اروپا به وقوع پیوسته است و جهان در انتظار  آینده ای روشن تر قرار دارد، نخستین حرکت بر روی ریل اتفاق افتاد. یک مهندس مکانیک در کشور بریتانیا تلاش نمود تا با نیروی اسب بخار، واگن های نخستین قطار را بر نخستین ریل های آهن حرکت دهد و موفق هم شد. و امروز یکی از مهم ترین شیوه های حمل و نقل بین المللی برای انتقال کالاهای سنگین و بزرگ ریل آهن و قطار باری است. در سال 1268 هجری، ناصرالدین شاه امتیاز ساخت نخستین خط آهن ایران را به موسیو فابیوس بوآتال فرانسوی داد. و امروز گنجایشی بی نظیر برای حمل کالا در سراسر ایران به وجود آمده است. که البته همچنان پتانسیل بالاتری برای حمل و نقل ریلی داخلی قابل تصور است. 

 

حمل و نقل بین المللی مدرن؛ پیشتاز تجارت جهانی

حمل و نقل بین المللی مدرن

امروز اما حمل کالا داستانی متفاوت با قرن یا هزاره گذشته دارد. حمل و نقل بین المللی مدرن در قرن بیست و یکم، عاملی برای گسترش روابط تجاری در میان سرزمین های مختلف جهان به شمار می آید. بدون آن نیز تجارت در گستره جهان چندان ممکن به نظر نمی رسد. امروز قوانینی مشخص و یکپارچه توسط کنوانسیون های مختلف طراحی شده اند که کشور ها موظف به رعایت آن خواهند بود. بنابراین پیشرفت این فرآیند به راحتی امکان پذیر خواهد بود. کشور ما نیز برای گسترش روابط تجاری خود و بهبود شرایط اقتصادی نیازمند حمل و نقل بین المللی خواهد بود.

خدمات حمل و نقل کالا را از کجا دریافت کنیم؟

امروزه برند های داخلی و شرکت های معتبری که فعالیت جهانی  دارند، به وجود آمده اند و شما می توانید برای اهداف تجاری و یا شخصی از خدمات گسترده آنان استفاده کنید. دریافت بیمه نامه و بارنامه نیز مهم ترین ارکان شما در هنگام استفاده از خدمات حمل کالا به شیوه های مختلف هستند. مهم ترین روش های حمل و نقل بین المللی نیز حمل و نقل دریایی، حمل و نقل زمینی و حمل و نقل هوایی هستند. روش زمینی نیز به دو دسته حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی تقسیم می شود.

دریا زمین اروند؛ ارائه دهنده خدمات تخصصی حمل و نقل

شرکت دریا زمین اروند، بر اساس تازه ترین متد ها و به کمک برترین مهندسان و فعالان حوزه حمل بین المللی کالا، تلاش دارد تا فعالیت های تجاری و اقتصادی را برای برند ها و اشخاص داخلی با سهولت مواجه سازد. شما عزیزان در صورتی که نیاز به خدمات گسترده حمل و نقل برای انتقال انواع محموله به هر نقطه ای از جهان دارید، می توانید با ما در ارتباط باشید.

واردات زمینی کالا به ایران

مشاوره آنلاین و تلفنی دریا زمین اروند!

مخاطبان گرامی این امکان را دارند تا برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و در هر ساعتی از شبانه روز با ما در ارتباط باشند. همچنین می توانند از طریق تلفن های تماس نیز اقدام کنند و یا فرم درخواست خدمات خود را تکمیل کنید. این فرم در ارائه خدمات تخصصی و ارتباط با کارشناسان مرتبط با نیاز شما موثر خواهد بود.