میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

ترانزیت بین المللی کالا

در گذشته های دور، انسان فرآیندی با نام مبادله کالا به کالا را به عنوان اصلی ترین فعالیت تجاری خود انجام داده است. امروز که در جهانی انباشته از حرفه ای گری، پیچیدگی های اجتماعی و تجاری زندگی می کنیم، شاید مبادله ماهی با گندم تنها یک شوخی باشد. اما همین مبادله ها بودند که سرچشمه تجارت پیشرفته و تکنولوژیک امروز هستند. آنچه امروز مفهوم کلی جا به جایی کالا برای اهداف تجاری و یا غیر تجاری دارد، ترانزیت و حمل و نقل بین المللی کالا نام دارد. اما این اصطلاح چه معنایی دارد؟ ترانزیت بین المللی کالا چیست؟ آیا ابعاد مختلف آن را می شناسید؟ این فرآیند جذاب تا چه اندازه در تجارت جهانی و تجارت داخلی ما اهمیت دارد؟ در این مقاله همراه دریا زمین اروند بمانید تا به بررسی این نکات بپردازیم. 

آیا می دانید ترانزیت بین المللی کالا چیست؟

ترانزیت به معنای حمل بار در میان دو یا چندین کشور است و می تواند از شیوه های مختلفی انجام شود. حمل و نقل بین المللی از راه های مختلفی انجام پذیر است. برای نمونه حمل بار دریایی، حمل بار هوایی و یا ریلی شیوه هایی مشهور و پر کاربرد هستند. بسیاری از افراد جامعه ما به اشتباه تصور می کنند که ترانزیت بین المللی همان فرآیند صادرات و واردات است. اما باید بدانید که همه این شیوه ها در کنار یکدیگر می توانند روش های مختلف حمل بین المللی کالا باشند. در حالت کلی انتقال و ارسال بار از مقصد به یک مبدا را ترانزیت می نامیم. برای نمونه محموله هایی از اسپانیا به انگلیس و یا از کانادا به ایران ارسال می شوند. این پروسه در حوزه ترانزیت کالای بین المللی قرار می گیرد.
خدمات صادرات و واردات کالا

2 حالت کلی ترانزیت بین المللی را بشناسید:

ترانزیت بین المللی

1. ترانزیت خارجی

2. ترانزیت داخلی

مبدا و مقصد شما در کدام محدوده می گنجند؟ آیا این فرآیند ارسال از نقطه ای به نقطه ی دیگر در قالب مسیر های داخل یک کشور قرار دارند؟ بنابراین شما با ترانزیت داخلی روبرو هستید. که ممکن است این مرحله در راستای ترانزیت خارجی هم باشد. اما هنگامی که از ارسال محموله به  فراتر از مرز‌های یک کشور اشاره می کنیم، به معنای ترانزیت خارجی خواهد بود. در ادامه به شرح تفاوت های این دو نوع خواهیم پرداخت.

ترانزیت داخلی در برابر ترانزیت خارجی

ترانزیت داخلی
  • ترانزیت داخلی با نام پاساوان شناخته می شود و به معنای انتقال کالا از یک گمرک مجاز داخلی به گمرک دیگری در داخل کشور است. امروز برای فرآیند ترانزیت داخلی نیاز به بیمه نامه ویژه آن است. 
  • ترانزیت خارجی می تواند به معنای انتقال محموله از کشوری به کشور دیگر باشد. طی این فرآیند و در شیوه های مختلف ممکن است کالا از کشور سوم یا چهارمی عبور کند. این فرآیند نیز در حوزه ترانزیت بین المللی کالا می گنجد. اما کالا شامل هزینه های گمرکی نخواهد شد. 

دریا زمین اروند، یکی از بزرگ ترین ارائه دهندگان خدمات گمرک و ترانزیت بین المللی در ایران، آماده ی ارائه خدمات حمل ونقل بین المللی به مخاطبان گرامی است. در صورت نیاز به دریافت مشاوره تلفنی در هر ساعتی از شبانه روز می توانید با ما در ارتباط باشید. 

هزینه های ترانزیت بین المللی بر چه اساسی هستند؟

هزینه های ترانزیت

برای تامین هزینه ها، ابتدا باید بر اساس نوع کالا و شرایط نگهداری از آن، شیوه مناسب ترانزیت را انتخاب کنید. سپس پارامتر هایی چون وزن محموله، ابعاد، متریال، حجم و سایز مطرح خواهند شد. پس از آن نیز ارزش محموله و شرایط مناسب برای محافظت از آن اهمیت پیدا می کنند. در مرحله آخر نیز زمان مورد انتظار سفارش دهنده برای تحویل بار در مقصد ارزش می یابد. بنابراین نکته مهم، شناخت شیوه های متنوع ترانزیت کالا در جهان است. آیا این شیوه ها را می شناسید؟ 

1. ترانزیت هوایی یا ترانزیت فرودگاهی!

ترانزیت هوایی

یکی از مهم ترین، سریع ترین و جذاب ترین شیوه های ترانزیت بین المللی کالا در میان مرز های کشور های جهان، ترانزیت هوایی است. این شیوه که طرفداران بسیاری هم دارد برای انتقال کالاهایی با ارزش مادی بالا بهترین انتخاب است. برای نمونه برای انتقال محموله ای که میلیون ها دلار ارزش دارد و شرایط نگهداری در قسمت بار هواپیما را دارد، این شیوه بر تمامی انواع دیگر اولویت می یابد. کالایی با حجم و وزن کمتر نسبت به شیوه های دریایی یا کامیونی می توانند توسط هواپیما منتقل شوند. همچنین برای ارسال کالایی که سرعت رسیدن آن اهمیت بالایی دارد از ترانزیت هوایی استفاده می شود. 

2. ترانزیت دریایی بر بستر اقیانوس ها

ترانزیت دریایی

رایج ترین شیوه ی حمل و نقل و ترانزیت بین المللی کالا، نوع دریایی است. این شیوه بیش از 90 درصد از انواع حمل و نقل جهانی را به تنهایی پیش می برد. برای انتقال محموله هایی به شکل فله و محموله هایی در سایز و وزن بسیار بزرگ می توان از این شیوه استفاده نمود. اصولا این روش از مبدا یک بندر به مقصد بندری دیگر حرکت می کند. مهم ترین نکته در انتخاب این شیوه، زمان است. این که احتمالا بیش از همه انواع شیوه های دیگر به درازا خواهد کشید. در کشور های خاورمیانه از این روش برای انتقال محصولات نفتی در حجم وسیع استفاده می شود. 

3. ترانزیت زمینی؛ ریلی و جاده ای

به گفته ی بسیاری از افراد، این شیوه را مقرون به صرفه ترین نوع حمل و نقل بین المللی می دانیم. این شیوه از طریق انواع کامیون در اندازه های مختلف و انواع قطار باری و سبک انجام می شود. برای انتقال انواع بار در حجم و اندازه بزرگ و کوچک می توان از ترانزیت زمینی استفاده نمود. همانطور که گفتیم این دسته به ترانزیت ریلی و ترانزیت جاده ای تقسیم می شود. شاید در برابر هزینه های مناسب، مهم ترین نکته زمان طولانی ارسال بار در برابر شیوه هایی چون هوایی باشد. 

ترانزیت زمینی

دریا زمین اروند، پیشگام در مسیر ترانزیت بین المللی

شرکت دریا زمین اروند، پس از دهه های متوالی فعالیت پیشرو در حمل و نقل بین المللی کالا، صادرات کالا از مقصد ایران و پروژه های گسترده واردات کالا به مقصد ایران از سراسر جهان، امروز آماده ارائه خدماتی تخصصی و حرفه ای به شما عزیزان است. متناسب با زمان هر نقطه ای از سراسر جهان، می توانید با مشاوران ما به صورت آنلاین و تلفنی همراه باشید.