میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

مزایا و معایب حمل و نقل دریایی

سالانه هزاران کشتی باری، در طول مسیر های آبی حرکت می کنند و دریاها را پشت سر می گذراند تا محموله های متنوع را به مقاصد مختلف برسانند. استفاده از کشتی های باری مانند انواع کشتی کانتینر دار، نفتکش و فله بر، از قرن های گذشته به جهت انتقال کالا در سراسر جهان و به ویژه کشور های دارای دسترسی آبی مورد استفاده قرار گرفته است. اما مهم ترین مزایای حمل و نقل دریایی چیست؟ آیا مهم ترین معایب حمل و نقل دریایی را می دانید؟ بزرگ ترین جذابیت این شیوه به جهت امکان ارسال طیف گسترده ای از انواع بار است که ممکن است شامل هر نوع محصولی باشد. در این مقاله با دریا زمین اروند همراه باشید تا به بررسی مزایا و معایب حمل و نقل دریایی بپردازیم.

انواع حمل و نقل دریایی کدامند؟

  •   حمل و نقل دریایی مستقیم؛ این شیوه به شکلی مشخص و بر اساس برنامه ای که از پیش تعیین شده است انجام می شود. برای نمونه فرض کنید محموله ی شما از شهر شیراز به بندری در جنوب کشور انتقال یافته است. سپس از مبدا یکی از بنادر، به طور مستقیم و بدون توقف به مقصد یک بندر دیگر حرکت خواهد نمود.
  •   حمل و نقل دریایی غیر مستقیم؛ این شیوه برای انتقال کالا از یک مبدا به مقصدی دیگر است، به شکلی که در میان مسیر ممکن است توقف نیز وجود داشته باشد.

به نظر شما جذاب ترین ایده برای حمل کالا به شیوه دریایی کدام است؟

مهمترین مزایای حمل و نقل از راه دریایی چیست؟

مهمترین مزایای حمل و نقل دریایی
  •   بهترین شیوه برای حمل کالا و محموله های بسیار بزرگ و سنگین
  •   تجهیزات پیشرفته ای در حفظ امنیت کالا به این شیوه وجود دارد
  •   قابلیت امکان تنظیم دما و شرایط نگهداری در حمل کانتینر ها
  •   هزینه بسیار مناسب برای حمل انواع کالا
  •   قابلیت حمل کالا برای طیفی متنوع از محصولات
  •   امکان حمل محموله های کانتینری با استفاده از حمل و نقل ریلی و حمل و نقل جاده ای
  •   هزینه های جانبی بسیار مناسب
  •   انواع کشتی و شناور برای حمل انواع کالا و محموله وجود دارند که می توان با توجه به نیاز های محموله یکی از آن ها را انتخاب نمود
  •   انعطاف پذیری بسیار بالای حمل و نقل دریایی
  •  

آیا معایب حمل و نقل دریایی را می دانید؟

معایب حمل و نقل دریایی

مهمترین موضوعی که می توان به آن اشاره نمود، زمان است. آیا محموله شما باید به شکلی فوری برای مقصد و تحویل گیرنده ارسال شود؟آیا سفارش فوری از سوی یک شخص یا شرکت دیگر دارید که زمان ارسال بار برایش اهمیت دارد؟ در اینصورت اگر این مسیر های آبی طولانی باشند، نیاز به استفاده از شیوه ای دیگر خواهید داشت. شاید بتوان بزرگ ترین و مهم ترین مشکل این شیوه را کند بودن آن دانست. در برابر حمل و نقل هوایی که ممکن است طی یک یا چند روز کالا به مقصد خود برسد، حمل و نقل دریایی گاهی تا چندین هفته و یا ماه به طول می انجامد. اما شیوه ای ارزان قیمت و ایمن به شمار می آید که در جهان مدرن امروز، بیش از 90 درصد از انواع حمل و نقل بین المللی را به تنهایی به دوش کشیده است.

آیا می توان کالای حساس را با استفاده از حمل و نقل دریایی ارسال نمود؟

این نکته اهمیت بسیاری دارد که محموله را به خوبی بررسی کنیم تا بهترین رویکرد حمل و نقل را به کار گیریم. کالا و یا محموله هایی که با حساسیت بالا روبرو هستند، ممکن است به جا به جایی نیز حساس باشند. این نوع کالا را نمی توان به دفعات جابه جا نمود و یک محیط یا شناور به شناور دیگر انتقال داد. اما در مسیر آبی ممکن است گاهی با جا به جایی های متعدد روبرو باشیم.

جذاب ترین مزیت حمل و نقل آبی

جذاب ترین مزیت حمل و نقل دریایی

شاید به سهولت بتوان به این نکته اشاره نمود که حمل بار از طریق دریا و اقیانوس ها مزایای بسیاری دارد. اما جذاب ترین آن ها، حمل انواع محموله و کالا خواهد بود. از این طریق می توان از محصولات شیمیایی، دارویی، تجهیزات پزشکی و ورزشی، پوشاک، محصولات کشاورزی، خودرو و قطعات آن، مواد خام و متریال اولیه صنایع، اسباب بازی، مواد اولیه غیر حساس به عواملی چون رطوبت و…را جا به جا نمود. بسیاری از انواع این محصولات را به وسیله شیوه های دیگر حمل و نقل نمی توان جا به جا نمود. بنابراین با خیالی آسوده، می توانید این محصولات متنوع را جا به جا کنید. در کشور های محدوده خاورمیانه، استفاده از حمل و نقل دریایی شیوه ای جذاب، سریع و ایمن برای حمل و جابجایی محصولی مانند نفت و سایر انواع سوخت خواهد بود.

محدودیت های حمل و نقل از مسیر دریایی را بشناسید:

◽ شرایط آب و هوایی و طوفان های دریایی می توانند تا چندین روز حرکت کشتی ها را متوقف سازند.

◽ گاهی این موضوع پیش آمده است که پیگیری محصولات در این شیوه با مشکلاتی روبرو بوده اند. رهگیری کالا در برخی موارد کمی دشوار به نظر می آید.

◽ یکی از مهم ترین محدودیت های حمل و نقل دریایی، نیاز به شیوه های تکمیل کننده است. برای نمونه حمل محموله تا بندر و سپس حمل از کشتی تا مقصد به شیوه هایی چون حمل و نقل کامیونی، ریلی و گاهی هوایی نیاز خواهد داشت.

مزایای حمل و نقل دریایی در برابر معایب آن!

با توجه به تمام این نکات، هم چنان می توان این شیوه را منحصر به فرد و ایمن دانست. در هر نوع شرایطی می توان از حمل دریایی برای ارسال انواع محموله به بنادری در سراسر جهان استفاده نمود. به ویژه حمل دریایی از مبدا ایران به مقاصد مختلف در کشور های دور و نزدیک جهان امکان پذیر است. اما کدام شرکت ارائه دهنده خدمات حمل و نقل بین المللی را انتخاب کنیم؟

کالاهایی متناسب با حمل و نقل دریایی!

✔️ تمامی اقلام پزشکی، دارویی، آزمایشگاهی و..

✔️ تجهیزات صنعتی و راه سازی

✔️ محصولاتی از متریال متنوع چون پلاستیک، فلز و..

✔️ اسباب بازی، ابزار ورزشی و تجهیزات مرتبط

✔️ مواد اولیه مورد نیاز صنایع

✔️ بسیاری از انواع مواد غذایی

✔️ تجهیزات هوشمند و تکنولوژیک

دریا زمین اروند؛ با در دست داشتن امکاناتی گسترده و تجهیزات نوین، امکان ارسال تمامی انواع کالا به سراسر نقاط جهان از جمله کشور های اروپایی، خاورمیانه، خاور دور، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و..را فراهم نموده است.

کشتی های حمل و نقل دریایی

در صنعت حمل و نقل آبی، 2 نوع کشتی برای ارسال محموله وجود دارند. این کشتی ها را با نام های لاینر و ترامپ می شناسیم. نوع نخست کشتی هایی هستند که بر خطوط منظم و بر اساس برنامه ای از پیش تعیین شده حرکت می کنند. اما نوع دوم بر اساس خطوط آبی  مشخص بر بستر دریاها حرکت نمی کنند. در واقع بر اساس نیاز سفارش دهنده، امکان تغییر مسیر آبی را خواهند داشت.

کانتینر های دریایی چه مزایایی برای حمل بار دارند؟

کانتینر های دریایی

✔️ تنوعی خاص از انواع کانتینر برای کاربری های ویژه وجود دارد. برای نمونه کانتینر تهویه دار، کانتینر یخچالی، کانتینر عایق دار و…

✔️ امکان تنظیم دقیق دمای داخل کانتینر برای کالاهای متنوع

✔️ به این وسیله می توان به سهولت محموله را به داخل کشتی انتقال داد

✔️ فرآیند تخلیه بار از کشتی به سرعت و در نهایت ایمنی انجام خواهد شد

✔️ حفظ سلامت کالا از عوامل آسیب رسانی چون شکستگی، ضرب دیدگی، صدمات ناشی از جا به جایی و…

✔️ محموله های حساس به آب و رطوبت به صورت کامل ایمن خواهند ماند

✔️ امکان آلودگی برای کالا از بین خواهد رفت

✔️ مقاومت در برابر سرقت

✔️ طبقه بندی کالای مشتریان

دریا زمین اروند؛ همواره تلاش دارد تا بر اساس متود های مدرن حمل و نقل جهانی، خدماتی بی بدیل را به مخاطبان خود ارائه دهد. در صورتی که تمایل به دریافت اطلاعاتی چون چگونگی سفارش خدمات و یا نرخ حمل بار را دارید، بامشاوران ما در اتباط باشید.

آیا روش های مختلف حمل و نقل دریایی را می شناسید؟

روش های مختلف حمل و نقل دریایی
کراس استاف؛ این شیوه از حمل و نقل دریایی، برای انتقال کانتینر ها از یک کشتی به کشتی دیگر استفاده می شود. فله ای؛ ارسال بار فله ای برای محموله ای خواهد بود که محصولات آن دارای بسته بندی نباشند گروپاژ؛ این شیوه به جهت ارسال و حمل بار، برای سفارش دهندگان مختلف استفاده می شود. ترانشیپ؛ در صورتی که محموله تنها با استفاده از کشتی ارسال شود و فرآیند تخلیه و حمل بار مجددا انجام نشود، از این شیوه استفاده خواهد شد .

بارنامه دریایی چیست؟

هنگامی که از برند های مختلف ارائه دهنده خدمات حمل و نقل دریایی بارنامه دریافت می کنید، به معنای آن است که سندی مبنی بر تحویل بار به آنان را در دست دارید. این سند شامل بند هایی می شود که امکان پیگیری محموله ارسال شده را به شما خواهند داد. بارنامه دریایی، شامل تمامی اطلاعات و مشخصات فرد یا شرکت درخواست کننده و محموله مورد نظر می شود. امروز با توجه به گسترش حمل و نقل آبی، امکان صدور بارنامه الکترونیکی هم وجود دارد. این سند قوانین شرکت و الگو های مشخصی را بیان نموده است که بر اساس آن ها خدمات خود را ارائه می دهند.

در بارنامه دریایی چه نکاتی بیان شده اند؟

کلاس باربری؛ بر اساس پارامتر های مشخصی هر نوع کالا در کلاس خاصی قرار داده می شود. این فرآیند برای انتخاب شرایط مناسب حمل بار و کاهش میزان آسیب ها خواهد بود.

زمان تحویل؛ زمان دقیق تحویل بار در این سند ذکر شده است.

مشخصات کالا؛ برای نمونه تعداد، وزن دقیق، نوع بسته بندی و…

این اطلاعات ارزش بسیاری برای خدمه کشتی و تحویل گیرنده بار دارند. ایجاد شرایط متناسب با نوع کالا این امکان را ایجاد می کند تا محموله به خوبی حفظ و نگهداری شود.

 

دریا زمین اروند؛ نامی درخشان در حمل و نقل بین المللی

دریا زمین اروند؛ تیمی منحصر و جذاب از افرادی است که دهه های متوالی در مسیر های بین المللی فعال بوده اند و امروز با تجربه ای متفاوت همراه مخاطبان گرامی خواهد بود. ارائه تمامی انواع حمل و نقل؛ به ویژه حمل و نقل دریایی، برای سهولت صادرات و واردات و تاثیری هر چند کوچک بر اقتصاد داخلی را الگوی مسیر خود قرار داده ایم. شما مخاطبان گرامی، می توانید از طریق تلفن های تاس و شیوه های آنلاین در هر ساعتی از شبانه روز با ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان استفاده کنید.

مشاوره آنلاین و تلفنی دریا زمین اروند!

مخاطبان گرامی این امکان را دارند تا برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و در هر ساعتی از شبانه روز با ما در ارتباط باشند. همچنین می توانند از طریق تلفن های تماس نیز اقدام کنند و یا فرم درخواست خدمات خود را تکمیل کنید. این فرم در ارائه خدمات تخصصی و ارتباط با کارشناسان مرتبط با نیاز شما موثر خواهد بود.