میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

صادرات و واردات خاورمیانه

  Middle east یا شرق میانه، منطقه ای در همسایگی اروپا و آفریقا است و شامل 16 کشور از جمله ایران می شود. برخی دیگر از کشور های شرق میانه که البته در غرب قاره آسیا واقع شده است؛ مصر، عراق، عربستان، امارات متحده، قطر، کویت و…هستند. خاورمیانه مرکز ثقل بازار نفت بین المللی است و این به دلیل آن است که بیش از نیمی از منابع نفتی جهان در این منطقه قرار دارد. بنابراین صادرات و واردات خاورمیانه، در قرن بیست و یکم و در جهانی مدرن وابسته به عنصر نفت است. اما دیگر مبادلات تجاری خاورمیانه با جهان چگونه است؟ خاورمیانه یک صادر کننده انرژی عظیم در جهان است و از مهم ترین منابع گازی نیز به شمار می آید. طی دهه های گذشته، کشور های قطر، امارات و ایران تلاش نموده اند تا در حمل و نقل و الگوهای آن در خاورمیانه موثر باشند. امروز خطوط هوایی قطر به عنوان با کیفیت ترین و بهترین خطوط حمل و نقل هوایی شناخته می شوند. هم چنین حمل و نقل زمینی از خاورمیانه به آسیای شرقی و یا اروپا از جمله مهمترین نمونه های ترابری بین المللی است. 

اقتصاد ایران و کشور های خاورمیانه

جالب است بدانید اقتصاد درون خاورمیانه هم طی سال های گذشته و گسترش اقتصاد جهانی رشد قابل توجهی داشته است. برای نمونه طبق یک آمار به نقل از روابط عمومی اتاق مشترک ایران و عمان، طی 5 ماه نخست سال 1399 خورشیدی، در حدود 2.5 میلیارد دلار کالای غیر نفتی از ایران به کشور های این منطقه ارسال شده است. این در حالی است که در ژانویه تا آگوست سال 2022، حجم کالای صادراتی امارات به ایالات متحده برابر با 4.7 میلیارد دلار بوده است. 

صادرات کشور عربستان و رشد 83 درصدی

جالب است بدانید آخرین رشد اقتصادی عربستان سعودی، در سال 2022 برابر با 83 درصد رشد صادرات بوده است. این کشور در سال 2021، صادراتی به ارزش 78.6 میلیارد ریال به کشور های سراسر جهان را تجربه نموده است. آخرین اعداد منتشر شده در ماه می سال جاری، صادراتی به ارزش 144.1 میلیارد ریال را به ثبت رسانده است. جالب است بدانید کشور چین، با 19.2 میلیارد ریال، بزرگترین وارد کننده محصولات عربستان است. همچنین هند و ژاپن در جایگاه های بعدی قرار دارند. 

صادرات و واردات قطر

صادرات و واردات قطر

یکی از آمار های بسیار مهم، خبر از افزایش واردات ایران از قطر طی سه ماهه نخست سال 2022 می دهد. ارزش این واردات 15 میلیون دلار برآورد شده است. در سال 2017 کشور قطر به عنوان 47 امین صادر کننده بزرگ کالا در جهان شناخته شده است. مهم ترین کالاهای صادراتی کشور قطر خودرو و ماشین آلات، مواد شیمیایی، پلاستیک، محصولات مربوط به حمل و نقل، لاستیک، مواد معدنی و فلزات بوده است. مهم ترین کالاهای صادراتی قطر به ایران نیز محصولاتی از گرافیت، توربوجت، کاغذ و مقوا، گاز هلیوم و لوازم الکترونیکی بوده است. هم چنین جالب است بدانید در سال 2017، قطر با حجم واردات 21.6 میلیارد دلاری، تبدیل به 67 امین وارد کننده بزرگ جهان شده است. مهم ترین صادر کنندگان کالا به قطر نیز انگلیس، فرانسه، آلمان و چین بوده اند. 

اقتصاد کشور بحرین، نخستین اکتشاف نفت

این کشور که مجمع الجزایری زیبا در خلیج فارس است، به عنوان نخستین سرزمینی شناخته می شود که نفت در آن کشف شده است. کشور بحرین، منابع نفت و گاز محدود تری نسبت به ایران یا عربستان دارد. نوع حکومت امروز این کشور نیز پادشاهی است. مهم ترین بندر کشور بحرین؛ خلیفه بن سلمان نام دارد. همچنین مهمترین کالاهای صادراتی ایران به بحرین؛ زعفران، سیب، پسته، خیار، شیرینی جات، خشکبار، بستنی، تجهیزات صنعتی و ماشین آلات جا به جا کننده هستند. و اما مهمترین کالاهای صادر شونده از بحرین به سراسر جهان شامل؛ سنگ فلز، آلومینیوم و مصنوعات آلومینیومی، منسوجات، هواپیما، آهن، فولاد، کود، نفت، سوخت های معدنی، دیگ بخار و..هستند. 

آیا اقتصاد کشور عراق را می شناسید؟

کشور عراق، یکی از همسایگان غربی ایران است که نیاز بالایی به واردات زیرساخت و محصولات مصرفی دارد. این کشور تلاش دارد تا حجم مبادلات تجاری خود را سراسر جهان بهبود ببخشد. برای نمونه در سال 2020، حجم کل صادرات این کشور ارزشی بالغ بر 65 میلیارد دلار را آفرید. بزرگ ترین کشور های وارد کننده کالا از عراق نیز به ترتیب چین، هند، ترکیه، کره جنوبی، آمریکا، ایتالیا، یونان و سنگاپور هستند.  اما مهمترین کالاهای صادراتی از عراق به جهان، سوخت های معدنی، روغن های معدنی، مروارید های طبیعی و پرورشی، سنگ های قیمتی، انواع فلزات، میوه، آجیل، مس و…هستند. همچنین در سال 2020، میزان واردات کشور عراق از سراسر جهان، بالغ بر 34 میلیارد دلار بوده است. 

صادرات عراق

بزرگترین صادرکنندگان کالا به عراق:

  • چین 
  • ترکیه 
  • هند 
  • آلمان 
  • کره جنوبی
  • آمریکا 
  • عربستان 
  • اردن 

در این میان کشور چین با سهم 31 درصدی، در صدر کشور های صادر کننده کالا به عراق قرار گرفته است. و اما مهمترین کالاهای وارداتی عراق شامل؛ راکتور هسته ای، ماشین آلات مکانیکی، تجهیزات الکتریکی، بویلر ها، ماشین آلات و قطعات آن ها، پلاستیک، انواع مبلمان، دارو، غلات، آرد، محصولات شیرینی پزی و…بوده است. 

صادرات و واردات مصر

کشور زیبا و تاریخی مصر، یکی از سرزمین های آفریقایی است که به عنوان عضوی از خاورمیانه شناخته می شود. این کشور همواره تلاش دارد تا اقتصاد صادراتی خود را گسترش دهد. همچنین در سال 2021، برای نخستین بار ارزش صادرات مصر بیش از 31 میلیارد دلار بوده است. طی یازده ماه نخست این سال حجم صادرات این کشور نسبت به سال گذشته حدود 27 درصد افزایش یافته است. مهم ترین خریداران کالای این کشور طی سال 2021، آمریکا، عربستان، ترکیه، ایتالیا و امارات بوده اند. همچنین در 7 ماه نخست این سال، حجم واردات این کشور با رشد 11 درصدی مواجه بوده است. 

دریا زمین اروند، ارائه دهنده خدمات صادرات و واردات کالا

اگر نیاز به خدمات تخصصی صادرات کالا، واردات و یا حمل و نقل بین المللی دارید، می توانید از کمک مشاوران و متخصصان حمل و نقل ما بهره ببرید. هم چنین اگر تلاش برای ارسال کالای شخصی و یا تجاری به هر یک از کشور های خاورمیانه را دارید، همواره می توانید از مشاوره و خدمات مدرن ما استفاده کنید.