میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

ترابری بین المللی چیست؟

آیا تا به حال به این نکته اندیشیده اید که مهمترین راه های حمل کالا از غرب جهان به شرق آن چیست؟ کالاهایی در حجم و ابعاد وسیع که به راحتی از آمریکا به ژاپن یا از ایران به اروپا ارسال می شوند، چه مراحلی را گذرانده اند؟ آیا میدانید مهمترین کاتالیزور بین المللی برای رشد اقتصادی چیست؟ امروزه، سالانه کالاهایی به ارزش تریلیون ها دلار در سراسر جهان انتقال داده می شوند. این فرآیند انتقال کالا ها و البته مسافران و حیوانات در میان کشور ها را ترابری بین المللی می نامیم. اما جذاب ترین نکته، داده های مربوط به حمل و نقل بین المللی است. جالب است بدانید پس از سال های کرونا، حمل و نقل دریایی و حمل و نقل هوایی ارزش و اهمیت بسیاری یافته اند. در واقع این حمل و نقل دریایی است که از قرن های گذشته تا به امروز، یکه تاز عرصه حمل کالا و ترابری بوده است. همچنین یکی از جذاب ترین شاخه های اقتصاد بین المللی و البته شاید یکی از ارزشمند ترین شاخه ها نیز حمل و نقل کالا باشد. برای ارسال نقاشی های ونگوگ از اروپا به آسیا، برای انتقال فرش های دستبافت ایرانی به قاره آمریکا و یا برای حمل دست ساخته های چوبی ژاپنی به هر جایی نیاز به حمل و نقل بین المللی و خدمات آن خواهیم داشت. در ادامه با دریا زمین اروند همراه باشید. 

لجستیک بین المللی، هشت و نیم تریلیون دلار

طبق ارزش گذاری های سال 2020، ارزش زیرساخت ها و دارایی های صنعت حمل و نقل بین المللی 8.9 تریلیون دلار برآورد شده است. ترابری بین المللی، الگو ها، قوانین و استاندارد های مشخص بین المللی و البته منطقه ای دارد. برای نمونه هر کشوری، قوانین خاصی برای حمل انواع کالا دارد. هم چنین سازمان های بین المللی برای هر یک از انواع ترابری به وجود آمده اند که بر فعالیت کشور های جهان نظارت دارند و قوانین را کنترل و تعیین می کنند. آمار های جالبی در زمینه لجستیک وجود دارند که با مطالعه آن ها متوجه خواهید شد که عظمت این صنعت بین المللی و ارزش افزوده آن تا چه میزان است. برای نمونه بر اساس آمار های منتشر شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، طی 8 سال گذشته سالانه بیش از نیم میلیارد تن بار در جاده های سراسر کشور انتقال داده شده است. آیا مهم ترین راهکار های حمل کالا در ایران و جهان را می شناسید؟

4 شیوه حمل و نقل بین المللی:

1. حمل و نقل دریایی
2. حمل و نقل جاده ای
3. حمل و نقل هوایی
4. حمل و نقل ریلی
هم چنین جالب است بدانید حمل و نقل ترکیبی هم یکی از مهم ترین روش های انتقال بار به شمار می آید که میتواند ترکیبی از 2 یا 3 روش برای ارسال محموله از نقطه ای به نقطه دیگر باشد. برای نمونه برای ارسال محموله از ایران به برزیل، ممکن است ابتدا محموله را به کمک کشتی باری به یکی از بنادر اروپا و از آن ها با کشتی دیگر به آمریکا و سپس با قطار یا کامیون به کشور برزیل انتقال داد. در نظر گرفتن بهترین مسیر برای یک محموله خاص، با توجه به شرایط نگهداری از محموله و زمان مورد نیاز برای ارسالی سالم و کامل مشخص می شود.

شاخصه های حمل و نقل مدرن:

• فعالیت های دیجیتال و آنلاین برای سفارش خدمات، ردیابی و مسیریابی • همکاری متعهدانه در میان کشور ها برای استفاده از زیرساخت های مسیر • مدیریت پروژه های حمل و نقل بر اساس استراتژی های بین المللی تعهد به این اصول میتواند فرآیند های موفقی را در مسیر ارسال کالا به دور دست ترین نقاط و با سخت ترین شرایط را فراهم آورد. طی سال های عبور از کرونا، حمل و نقل بین المللی که دچار رکودی جهانی شده بود، دوباره در مسیر رشد قرار گرفته است. امروز، رقابت کشور ها، قاره ها و شرکت های بزرگ با یکدیگر بر سر حمل و نقل پاک است. استفاده از انرژی پاک و الگوهای درست برای محیط زیست، می توانند یکی از مهم ترین نکات برای حمل و نقل باشند.

کدام روش ترابری بین المللی بهترین است؟

پاسخ به این سوال در گرو بررسی دقیق، تخصصی و منطقی محموله و کالا است. آیا کالای شما یک اثر هنری 100 ساله است که به شدت حساس به شرایط آب و هوایی خواهد بود؟ آیا در حال صادرات چندین کانتینر گوجه فرنگی به کشور های همسایه هستید؟ شاید هم واردات مواد شیمیایی و یا شکلات های اروپایی را بر عهده دارید. در هر صورت، نوع حمل و نقل کالا، وابستگی عمیقی با نوع محصول دارد. برای نمونه اگر محصول شما وزن بسیار بالایی دارد برای نمونه 3000 کیلوگرم؛ نمی توانید به راحتی حمل و نقل هوایی را انتخاب کنید. بهتر است اگر نقطه مقصد شما امکان حمل جاده ای را فراهم میکند، از کامیون های مناسب استفاده کنید. بهترین پیشنهاد ما به شما، استفاده از دانش و تجربه متخصصان حمل و نقل بین المللی است. شرکت های ارائه دهنده خدمات ترابری می توانند نقشه مسیری ایده آل و به صرفه را با در نظر گرفتن محدودیت های زمانی تصویر کنند. 

شرکت باربری دریایی

مهم ترین کنوانسیون های بین المللی حمل و نقل

• کنوانسیون TIR • کنوانسیون CMR • کنوانسیون کالاهای خطرناک ADR • کنوانسیون لاهه • کنوانسیون یورک آنتروپ • کنوانسیون ورشو • کنوانسیون توکیو • کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری شیکاگو • قانون هارتر

آیا می دانید مدارک مورد نیاز برای حمل و نقل چیست؟

1. اینکوترمز 2. بارنامه 3. بیمه نامه 4. فاکتور های تجاری 5. لیست محصول و بسته بندی 6. اسناد حمل کالا 7. گواهینامه صادرات یکی از مهمترین مراحل در حمل کالا، تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز به صورت کامل و سپری نمودن فرآیند ترخیص کالا و گمرک است. بهتر است اگر تجربه کافی و اطلاعات مورد نیاز را ندارید، از کمک مشاوران و متخصصان امور گمرک استفاده کنید.

آیا نیاز به خدمات حمل و نقل بین المللی دارید؟

در صورت نیاز به دریافت خدماتی حرفه ای و خاص، می توانید بر روی تجربه چندین ساله متخصصان دریا زمین اروند حساب باز کنید. ارائه مدرن ترین انواع خدمات حمل کالا برای ارسال محصولات صادراتی و یا کالای شخصی، تنها بخشی از خدمات ما هستند. همچنین امکان دریافت مشاوره و استفاده از دانش افرادی برای شما فراهم شده است که محموله های بسیاری را با موفقیت به سراسر جهان ارسال نموده اند.