میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

ترخیص کالا از گمرک و همه نکات آن

اگر در پروسه صادرات یا واردات قرار گرفته باشید یا قرار است تا چنین پروسه ای را در آینده تجربه کنید، نیاز دارید تا درباره گمرک و ترخیص کالا به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید. ترخیص کالا، به معنای تحویل محصولات وارداتی به سازمان گمرک و صدور سند واردات کالا است. برای نمونه اگر سعی دارید تا یک محموله تجاری را از کشور ژاپن وارد ایران کنید، ابتدا باید این محموله را به گمرک تحویل دهید تا اجازه ورود محموله صادر گردد. سپس می توانید محموله را از گمرک تحویل بگیرید و با استفاده از یکی از روش های حمل و نقل از جمله حمل و نقل زمینی و کامیونی، به مقصد مورد نظر خود ارسال کنید. برای نمونه از بندر بوشهر، محموله را تحویل گرفته و به شهر شیراز ارسال می کنید. پروسه ترخیص کالا از گمرک کشور های مختلف قوانین متفاوتی دارد. بهتر است پیش از اقدام به واردات کالا به کشور، اطلاعات جامعی درباره ترخیص کالا از گمرک به دست آورید. فرایند حمل و نقل کالا و واردات محموله های تجاری، نیازمند سپری نمودن پروسه ای مشخص است که در ادامه بررسی خواهیم نمود. با دریا زمین اروند همراه باشید.

مهم ترین گمرکات ایران کدامند؟

• پایانه مرزی مهران
• گمرک آستارا
• گمرک جلفا
• گمرک بازرگان
فرودگاه امام خمینی
• فرودگاه پیام کرج
• بندر ماهشهر
• بندر انزلی
• بندر چابهار
• بندر امام خمینی
مهم ترین گمرکات ایرانی در پایانه های مرزی زمینی، هوایی و دریایی قرار دارند.

1. اظهارنامه خود را به ثبت برسانید

در ابتدایی ترین مرحله، نیاز است تا به صورت آنلاین، اطلاعات مربوط به کالا و محموله را در وب سایت EPL ثبت کنیم. اظهارنامه گمرکی برای ترخیص کالا از گمرک عنصری ضروری است. مدارک مورد نیاز برای ثبت اظهارنامه شامل؛ بارنامه، ترخیصیه، فاکتور خرید، گواهی مبدا، بیمه نامه، پروانه بهره برداری، مدارک کپی شده از کارت بازرگانی معتبر، قبض انبار، مجوز ثبت سفارش، کاتالوگ، بروشور، نامه برات یا اعلامیه تامین ارز، پروفرما یا پیش فاکتور می شود.

2. احراز هویت کنید

در پایان مرحله پیشین، یک کد سریال و شماره عطف به شما تعلق گرفته است که باید در این مرحله از آن ها استفاده کنید. اسناد و مدارک شما توسط اداره فنی گمرک بررسی می شود و پس از ثبت و تایید این مدارک، یک شماره ثبت به شما اختصاص داده می شود. این شماره ثبت، کوتاژ نام دارد. بنابراین اظهارنامه شما به شماره ای مشخص ثبت شده و مهر شده است.
ترخیص کالاهای گمرکی

3. کالای شما کنترل خواهد شد

باید بدانید که کالا و محموله شما در 3 مسیر گمرکی مختلف قرار خواهد گرفت. ممکن است در مسیر سبز، قرمز یا زرد قرار بگیرید که 2 رنگ دوم به معنی نیاز به بررسی کالا توسط کارشناسان است. بنابراین کالا و محموله کنترل خواهد شد تا با توجه به آن چه از سوی شما ارائه شده است مطابقت داده شود. سپس محموله در بخش های دیگر گمرک بررسی خواهد شد. از جمله این محموله در دایره ارزش، ارزش اظهاری و سوابق گمرکی ارزیابی خواهد شد.

4. مجوز های مورد نیاز را دریافت کنید

در این مرحله، باید به سراغ سازمان ها و ادارات مختلفی بروید تا مجوز های مورد نیاز خود را دریافت کنید. این مدارک برای آزادسازی محموله تجاری شما مورد نیاز هستند. بنابراین باید به دریافت مجوز هایی چون؛ انرژی اتمی، تجهیزات پزشکی، جهاد، وزارت راه، مخابرات، قرنطینه، بهداشت، استاندارد و مالیات بپردازید.

5. بازرسان گمرک و تعرفه کالا

اکنون دوباره باید مدارک و اسناد ارزیابی شده و مطابقت داده شوند. هم چنین کارشناسانی از بخش تعرفه گمرکی، باید محموله را با اطلاعات موجود در اسناد تطبیق دهند تا اختلافی در این میان وجود نداشته باشد. در این مرحله باید مجوز های تمامی مراحل گذشته از نو بررسی شوند و دوباره تایید شود که اطلاعات صحیح هستند.
گمرک و ترخیص کالا

6. سند ترخیص شما صادر خواهد شد

البته این مرحله را می توان مراجعه به صندوق و سپس دریافت سند ترخیص کالا هم نامید. چرا که قسمت صندوق اداره گمرک، هزینه ای را مشخص خواهد نمود که صاحب کالا و یا محموله باید به صورت نقدی پرداخت کند. سپس فیش پروانه سبز گمرک باری برای شما صادر خواهد شد. حالا می توانید اقداماتی را برای خروج کالا انجام دهید.
مشاوره تخصصی صادرات و واردات کالا

7. اقدامات لازم برای ترخیص کالا از انبار

اکنون که سند ترخیص کالا از گمرک صادر شده است، می توانید با مراجعه به انبارداری و پرداخت هزینه لازم در این واحد، محموله خود را خارج کنید. هم چنین باید با شرکت حمل و نقل نیز تسویه انجام شود. هزینه انبارداری هم می تواند در گمرکات مختلف، متفاوت باشد.

8. بیجک را از انبار دار دریافت کنید

اکنون می توانید بیجک را از انبار دار دریافت کنید و در واقع مهر خروج را بگیرید. در این مرحله انباردار ابتدا پروانه سبز گمرکی شما را بررسی خواهد نمود و سپس مهر خروج کالا صادر خواهد شد. اکنون این اجازه را خواهید داشت تا برای بارگیری محموله و خروج از گمرک وسیله نقلیه مورد نظر خود را وارد محدوده گمرکی کنید. هم چنین ناگفته نماند که محموله شما دوباره پیش از خروج بازرسی خواهد شد.

هزینه انبارداری شامل چه مواردی می شود؟

• هزینه تخلیه محموله
• هزینه بارگیری کالا و محموله
• مدت زمان مربوط به رسوب کالا در انبار
• بیمه کالا و محموله تجاری
هزینه های جانبی دیگری هم با توجه به شرایط و نوع کالا ممکن است افزوده شوند.

هزینه های ترخیص کالا شامل چه مواردی می شود؟

1. دستمزد مربوط به ترخیص کالا 2. هزینه کارت بازرگانی 3. هزینه های ثبت سفارشات 4. هزینه مربوط به انبارداری 5. حقوق ورودی کالا و محموله 6. سود بازرگانی 7. هزینه مجوز های مربوط به واردات کالا

آیا می توانیم استعلام فوری هزینه های ترخیص کالا را بگیریم؟

اگر شما در ابتدای پروسه واردات کالا و ترخیص کالا از گمرک هستید، احتمالا متوجه شده اید که این پروسه کاملا تخصصی است و نیاز به تجربه فراوانی دارد تا همه چیز به درستی انجام شود. پیشنهاد می کنیم با استفاده از خدمات مشاوره و اجرایی مربوط به ترخیص کالا از گمرک که توسط شرکت های حمل و نقل بین المللی ارائه می شوند. پیش بروید. همین امروز با دریا زمین اروند تماس گرفته و علاوه بر مشاور رایگان و جامع، استعلام فوری خدمات حمل و نقل بین المللی را دریافت کنید.