میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

آیا بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران را می شناسید؟

آیا می دانستید که کشور ایران به عنوان سی و ششمین صادر کننده کالا در جهان شناخته می شود؟ ایران چهل و دومین وارد کننده کالا در میان کشور های جهان نیز به شمار می آید. اما کدام کشور ها بیشترین میزان صادرات و واردات ایران را از آن خود نموده اند؟ اصلی ترین شریک تجاری ایران در واردات کالا کدام است؟ مهم ترین کشوری که کالای ایرانی در آن به فروش می رسد کدام کشور است؟ کشور ایران حجم بالا و متنوعی از انواع کالا را در لیست صادرات به کشور های مختلف قرار داده است. اما آیا می دانید حجم این صادرات کالا چقدر است؟ مهمترین شرکای تجاری ایران در روند تجارت بین الملل کدامند؟ در ادامه این مقاله با دریا زمین اروند همراه باشید تا به معرفی این کشور ها و نشیب و فراز جذاب تجارت بین المللی بپردازیم.

مهم ترین شرکای تجاری ایران در سال های گذشته:

 

  1.   چین 
  2.   هند
  3.   کره جنوبی
  4.   آلمان
  5.   ژاپن
  6.   فرانسه
  7.   روسیه
  8.     ایتالیا

بنابراین 4 شریک از آسیا، یک شریک اوراسیایی یا همان روسیه و 3 شریک اروپایی را می توان به عنوان بزرگترین همکاران تجاری و اقتصادی ایران نام برد. گرچه کشور های دیگری مانند امارات، ترکیه و عراق هم بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی کشور را به خود اختصاص داده اند. طی سال های گذشته و رخداد های تجاری، سیاسی و بین المللی تغییرات بزرگی در فرآیند های تجاری رخ داده اند. 

 

7 ماهه نخست سال 1400 و رشد بی سابقه

آمار های گمرک و صادرات کالا، نشان از آن دارند که در 7 ماه نخست سال 1400، نسبت به همین دوره زمانی در سال 1401 رشدی 47 درصدی در صادرات کالای غیرنفتی وجود داشته است. محصولات صادراتی در این زمان شامل محصولات معدنی و صنایع معدن، کالای صنعتی و محصولات پتروشیمی می شود. کالای معدنی با رشد 110 درصدی در صدر جدول قرار گرفته است. پس از آن صادرات محصولات صنعتی رشد 50 درصدی را تجربه نموده است و پتروشیمی با رشد 24 درصدی روبرو شده است. نکته قابل توجه این است که افزایش تقاضای بین المللی و البته افزایش قیمت دلار اصلی ترین دلیل این رشد منحصر بوده است. چرا که از نظر وزنی نسبت به سال های گذشته تغییرات زیادی ایجاد نشده است.

مهم ترین محصولات صادر شده به شرکای تجاری اصلی

1. میعانات گازی
2. روغن های سبک و فراورده ها، به غیر از بنزین
3. پلی اتیلن گرید فیلم
4. پروپان مایع
5. متانول
6. محصولات نیمه تمام آهن و فولاد
لیست کالای صادراتی ایران به شرکای تجاری خود بسیار بلند بالاتر از این است. اما مهمترین و ارزشمندترین آن ها در این موارد اصلی خلاصه می شود. در کنار این محصولات انواع محصولات معدنی و مصالح ساختمانی هم ارزش مالی بسیار بالایی برای صادرکنندگان ایرانی به همراه داشته است. گذشته از این ها، صادرات صنایع دستی، محصولات کشاورزی، فرش، انواع آجیل و…نیز به آسیا، اروپا و…صادر می شوند.

چین، بزرگترین شریک تجاری ایران است!

در 5 ماهه نخست سال 2022 میلادی، حجم تجارت ایران و چین رشد بسیار جذابی را تجربه نموده است. چین یک شریک شرقی و استراتژیک برای ایران به شمار می آید. در این روند، افزایش 18 درصدی حجم مبادلات اقتصادی نسبت به سال گذشته بسیار ارزشمند بوده است. ارزش این مبادلات در حدود 6 میلیارد و 472 میلیون دلار بوده است. طی این روند، میزان واردات چین از ایران، به بیش از 3 میلیارد و 192 میلیون دلار رسیده است. بنابراین نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته دچار 26 درصد رشد بوده است. هم چنین 3 میلیارد و 280 میلیون دلار هم سهم صادرات کشور چین به ایران بوده است. و در مقایسه با سال گذشته 11 درصد رشد را تجربه نموده است.

امارات متحده عربی، صادرات و واردات گسترده

کشور امارات، به عنوان سرزمینی با اقتصاد پیشرو و متنوع شناخته می شود. این کشور به عنوان چهارمین تولید کننده نفت در اوپک، ششمین صادر کننده نفت در جهان و دومین اقتصاد قدرتمند در میان کشور های عرب زبان شناخته می شود. محصولاتی متنوع و حجیم توسط امارات به کشور های دیگر صادر می شود. امارات از مهمترین واسطه های واردات خودرو و ماشین آلات صنعتی و برقی به کشور ایران است. هم چنین فرودگاه بین المللی دبی، به عنوان ششمین فرودگاه جهان از نظر حمل و نقل بار شناخته می شود. حمل و نقل عمومی در این کشور رشد چشمگیری داشته است.

کره جنوبی، سومین شریک تجاری ایران در جهان

طی سال های گذشته، حجم روابط و مبادلات تجاری بین ایران و کره جنوبی رشد بسیاری داشته است. اما در این روابط کشور ایران به عنوان خریدار اصلی و کره به عنوان فروشنده اصلی شناخته می شود. حجم صادرات کالا به کره جنوبی بسیار کمتر از واردات آن است. کشور کره در میان خریداران نفت از ایران قرار دارد.

آلمان، صادرات گسترده به ایران

کشور آلمان، به عنوان یکی از 10 اقتصاد برتر در جهان، با حجم تولیدات داخلی بالا و صادرات گستره به سراسر جهان شناخته می شود. همچنین در قاره ی سبز، کشور آلمان مهمترین شریک تجاری ایران است. طی سال 2020، با وجود آنکه حجم تجارت ایران با اروپا به شدت کاهش یافت، کشور آلمان روندی مثبت را پیموده است. در این سال حجم مبادلات این دو کشور به بیش از 1 میلیارد و 800 میلیون یورو رسیده است. انواع خودرو، ماشین های صنعتی و سوخت های معدنی در کنار مواد غذایی و دام در میان کالاهای صادراتی آلمان به ایران قرار گرفته اند.

دریا زمین اروند، ارائه دهنده خدمات تجارت بین الملل

در پروسه صادرات و واردات کالا از سراسر جهان به ایران و از ایران به نقاط مختلف جهان، مهم ترین نکته استفاده از راه کار های حمل و نقل بین المللی است. در این مسیر نیاز به یک تیم قدرتمند خواهید داشت تا از گمرک و ترخیص کالا به سادگی و سهولت عبور کنید. تیم متخصصان دریا زمین اروند، ارائه دهنده خدمات مشاوره در زمینه حمل و نقل و ترخیص کالا، همواره آماده ارائه مشاوره رایگان و بدون الزام در همکاری به شما عزیزان خواهد بود.