میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

کالاهای صادراتی ایران کدامند؟

کشور ایران، یکی از جذاب ترین نقاط جهان برای فرآیند های صادرات کالا به شمار می آید. ایران سرزمینی با تنوع بسیار در نوع جغرافیا است بنابراین هر نوع کالا و محصولی را می توان در آن یافت. اما برخی از انواع کالای صادراتی هستند که بخش عمده ای از درآمد صادرات را تشکیل می دهند. اگر در زمان سفر کنیم و به دوران درخشانی مانند صفویه بازگردیم، صادرات به گونه ای جذاب، برای محصولاتی مانند نخ ابریشم، پارچه زربفت و کاشی های رنگ آمیزی شده است. امروز نیز این دسته از محصولاتی که نمایانگر میراث فرهنگی هستند در میان کالاهای صادراتی کشور می گنجند. اما محصولات نفتی درصد بسیار بالاتری را به خود اختصاص می دهند. آیا می دانید مهم ترین کالای صادراتی ایران چیست؟ صادرات کشور پتانسیل بالایی در رونق بخشیدن به حمل و نقل بین المللی کشور را نیز داشته است. کالاهای متنوع تولید داخلی و یا محصولات معدنی و طبیعی، با استفاده از انواع شیوه های حمل و نقل دریایی، زمینی و…به سراسر جهان ارسال می شوند. در ادامه با ما در دریا زمین اروند همراه باشید تا به بررسی کالاهای صادراتی ایران بپردازیم. 

4 محصول صادراتی ایران در رده های نخست:

1- میعانات گازی؛ رتبه نخست صادرات ایران با رقمی بیش از 2 میلیارد دلار 

2- روغن های سبک؛ بسیاری از فرآورده های روغن های سبک به غیر از بنزین

3- پلی اتیلن گرید فیلم؛ با چگالی کمتر از نود و چهار درصد در جایگاه سوم

4- پروپان مایع؛ در دوره های زمانی مختلف بیش از 30 درصد سهم صادرات کشور

پنجمین کالای ارزشمند در صادرات کشور چیست؟

بر اساس آمار های اعلام شده در دوره های زمانی مختلف، متانول در جایگاه پنجم قرار دارد. کارشناسان معتقدند که در حدود 17 درصد از کل صادرات کشور را این ماده در بر گرفته است. این ماده تنها در یک دوره چهار ماهه، بیش از 400 میلیون دلار درآمد برای کشور داشته است. طی این دوره 1.5 میلیون تن از ذخایر متانول کشور صادر شده است. 

صادرات محصولات دامی و کشاورزی

احتمالا شما هم شنیده اید که طی قرن های گذشته، صادرات پسته توسط بازرگانان ایرانی به سراسر جهان انجام شده است. این محصول به گونه ای با نام ایران عجیب است که پسته را نمادی از ایران و صادرات این کشور می دانند. هم چنین زعفران یکی از مشهور ترین محصولات ایران در صادرات بین المللی به شمار می آید. پس از این ها نیز انگور، میوه های خشک، سبزیجات متنوع، انجیر، مغز بادام، کشمش، کتیرا، هندوانه، خرما و…نقش بسزایی در این میان دارند. شرایط اقلیمی ایده آل و خاک حاصلخیز مهمترین دلایل اهمیت صادرات محصولات کشاورزی ایران هستند. البته پتانسیل بسیار بالاتری برای کشت و صادر نمودن این دسته از کالا های صادراتی وجود دارد. سرمایه گذاری عمده در این بخش می تواند کشور ایران را در میان بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی منطقه قرار دهد. 

آیا ارزشمند ترین کالای صادراتی ایران را می شناسید؟

✔️ فرش

✔️ صنایع دستی مرصع

✔️ ترکیبات طلا

✔️ فلزات گران بها

✔️ ترکیبات آلی

✔️ واکسن

✔️ دارو های دارای پنیسیلین

✔️ ساعت مچی غیر برقی

این دسته از محصولات ارزش مالی بالایی را سالانه برای تاجران و صادرکنندگان داخلی به ارمغان می آورند. در حالی که وسیع ترین دسته در میان محصولات صادراتی ایران، به مشتقات نفتی تعلق می گیرد اما برخی از گران بها ترین آن ها را می توان محصولاتی دانست که نام بردیم. 

بازار های خارجی و صنایع دستی صادراتی ایران:

بسیاری از کشور های آسیایی، آمریکایی و اروپایی مشتریان همیشگی کالا و صنایع دستی اصیل ایرانی هستند. در این میان بازار صادرات فرش را می توان ارزشمند ترین آن ها در صادرات فرهنگ و هنر ایرانی دانست. برخی از این کشور ها نیز، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، آمریکا، سوئیس، لبنان، ژاپن، آلمان، امارات و…هستند. جالب است بدانید در حدود 460 رشته مختلف صنایع دستی در جهان وجود دارد و از این میان حدود 360 نوع در ایران فعال هستند. آیا این دسته نمی تواند با سرمایه گذاری و بهبود شیوه های حمل و نقل بین المللی مبدل به تجارتی پر سود برای کشور باشد؟ 

صادرات ایران در زمینه مصالح ساختمانی

  • کشور هایی چون چین، امارات، عراق، افغانستان و ترکیه مشتریان مصالح ساختمانی صادراتی ایران و مواد معدنی آن هستند. برخی از انواع این محصولات را معرفی خواهیم نمود:

    1.   سنگ مرمر، سنگ آهک، سنگ روی، سنگ مس، سنگ گچ، سرامیک
    2.   خاک سرخ، سیمان، کرومیت، شن و ماسه، آجر های تزئینی
    3.   استرانسیوم و آجر های تزئینی، نمک طعام

کدام کالاهای صنعتی در میان کالای صادراتی هستند؟

مبلمان تولید داخل یکی از مهم ترین محصولات صنعتی کشور در بخش صادرات است. این محصول به شیوه هایی چون حمل و نقل زمینی، حمل و نقل دریایی و…امکان ارسال دارد و کالایی ایده آل برای حمل و نقل است. به همین دلیل شرایط ارسال آن به سادگی فراهم شده است. هم چنین کاغذ در این میان می گنجد. پس از آن نیز رادیو، تلویزیون و ابزار ارتباطی هم می توانند بخش قابل توجهی از صادرات کشور را به خود اختصاص دهند. در ادامه نیز لوازم خانگی و آشپزخانه با تنوعی چشمگیر به عنوان گزینه ای مناسب در فرایند صادرات کالا به شمار می آیند.

سایر اقلام صادراتی را بشناسید:

✔️ صادرات صنعت نساجی

✔️ پوشاک

✔️ تنباکو

✔️ توتون

✔️ شکلات

✔️ بستنی و شیرینی

هم چنین دسته ای از کالاهای صادراتی با نام عجیب ترین کالاهای صادراتی ایران وجود دارند که دانستن در این باره می تواند جذاب باشد. برای نمونه شیرین بیان، سنگ پا و پوست دباغی شده را به کشور های مختلف جهان ارسال می کنیم. امروز، فرآیند صادرات کالا با فرآیند حمل و نقل بین المللی و رشد آن گره خورده است. هر میزان بخش حمل و نقل دچار تحول شود و با الگوهای مدرن تغییر یابد، به همان میزان می توان صادرات را مبدل به پروسه ای سریع و سودآور نمود.

دریا زمین اروند، ارائه دهنده خدمات حمل و نقل بین المللی

شرکت دریا زمین اروند، گسترده ترین انواع خدمات حمل و ارسال کالا و محموله های متنوع را به مخاطبان گرامی ارائه داده است. تا به امروز با برترین نام های تجاری و صادرکنندگان به نام کشور همکاری داشته ایم و در این مسیر تجربیاتی ارزشمند را به دست آورده ایم. تلاش امروز ما بر بهبود متدهای حمل و نقل در راستای بهبود بستر صادرات و واردات کالا و در نهایت بهبود فرآیندی حیاتی به نام اقتصاد است. اگر نیاز به خدمات حمل و نقل کالا دارید، همین امروز با مشاوران ما تماس بگیرید.

مشاوره آنلاین و تلفنی دریا زمین اروند!

شرکت دریا زمین اروند، یکی از بزرگ ترین و تخصصی ترین مجموعه های ارائه دهنده تمامی انواع خدمات حمل و نقل بین المللی در ایران است. ما تلاش نموده ایم تا مسیر های نوین را رو به سوی اقتصاد داخلی کشور عزیزمان بگشاییم. در مسیر این هدف نیز از برترین سیستم ها و تجهیزات روز بهره گرفته ایم. آیا شما نیازی به مشاوره حمل و نقل بین المللی دارید؟ همین حالا بدون هیچگونه الزامی به همکاری از مشاوره رایگان استفاده کنید.