میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

آیا انواع کامیون حمل و نقل را می شناسید؟

یکی از شاخه های جذاب در شناخت خودرو های باری، آشنایی با انواع کامیون است. شاید فکر می کنید که کامیون ها چند نوع بیشتر ندارند و فراتر از آن چه در شهر های امروزی می توان دید نخواهند بود. پس باید برایتان جالب باشد اگر بدانید کامیون های غول آسا و انواع بسیار متنوعی از این نوع خودرو طی دهه ها و قرن های گذشته طراحی و ساخته شده اند. نخستین نمونه یک کامیون باری، کمی شبیه به وانت های امروزی بود که در سال 1896 توسط gottlieb Diamler ساخت شد. از ابتدا، هدف از اختراع و طراحی کامیون های مختلف، برای حمل و نقل کالا بود. چرا که قطار ها، نمی توانستند محصولات مختلف را بیش از مراکز شهر ها انتقال دهند. تا به اینجای کار، موتور بخار تنها انتخاب برای طراحی انواع خودرو بود اما، در سال 1895، کارل بنز، اولین تلاش ها برای ساخت موتور احتراق را به ثبت رساند. این آغازی بود بر انقلابی که کامیون ها را از سطح معمولی به سطحی شگفت انگیز و مدرن رساند. اما تا انتهای این مقاله با دریا زمین اروند همراه باشید تا انواع کامیون حمل و نقل را بشناسید.

5 دسته بندی کامیون های باری:

  1. رده کامیون های قابل استفاده در شبکه راه ها؛ جاده ای و خارج از جاده
  2. رده کامیون های دارای ظرفیت مختلف؛ وزنی(تن)، حجمی(متر مکعب)، تراز آب(انباشته)
  3. رده کامیون های دارای چرخ های مختلف؛ لاستیکی و زنجیری 
  4. رده کامیون های دارای روش تخلیه مختلف؛ تخلیه از پهلو، تخلیه از عقب، تخلیه از زیر و  عقب
  5. رده کامیون ها از نظر اتصال تراکتور و مخزن؛ تمام تریلر، نیمه تریلر، شاسی یکپارچه

در حالت کلی 3 نوع خودرو باربری داریم

1. خودرو های سنگین باری 2. خودرو های نیمه سنگین باری 3. خودرو های سبک باری در ادامه به بررسی مهم ترین انواع کامیون حمل و نقل خواهیم پرداخت.

کامیون غول پیکری که هرگز نخواهید دید!

کامیون معدن

یکی از مهم ترین انواع کامیون های باری در جهان، کامیون های غول پیکر هستند. برای دیدن آن ها باید به محل استخراج معادن بروید. حتما نام کامیون Belaz را شنیده اید. این خودرو بلاروسی به عنوان قدرتمندترین کامیون جهان شناخته می شود که قدرت حمل 450 تن بار را داراست. هم چنین باید بدانید که کشور آلمان، چهارمین تولید کننده کامیون های غول پیکر در جهان است. Liebherr؛ یکی از این کامیون های شگفت انگیز است که قدرت 4 اسب بخار را داراست. این کامیون حمل و نقل اعجاب انگیز قدرت جا به جایی 363 تن بار را دارد. اغلب این خودرو های غول پیکر را در حال خدمات رسانی به بخش معادن و ساخت میبینیم. همچنین تنها با مجوز های مشخصی اجازه تردد را خواهند داشت.

کامیون های کانتینر دار؛ مهم ترین شیوه حمل بار در جهان

کامیون کانتینر

یکی از ارزشمند ترین شیوه های حمل باری که در بنادر و فرودگاه ها تخلیه شده است، استفاده از کامیون های حمل و نقل کانتینر دار است. حتما در اتوبان ها نمونه های آن را دیده اید. جالب است بدانید برند ولوو در همکاری با شرکت کشتیرانی DFDS، کامیون کانتینر داری به نام Vera (ورا) را طراحی نموده است. این خودرو به عنوان کامیون خودران طراحی شده است و اکنون در سوئد مشغول استفاده آزمایشی است. با توجه به قدرت بالا در حمل تجهیزات و محصولات مختلف، به نظر می رسد به زودی ناوگانی از ورا در کشور سوئد و شاید در جهان قابل مشاهده باشد.

کامیون های باربری که در سطح شهر میبینیم:

1. تریلی جامبو؛ چادری و دارای حجم بیشتر برای بارگیری 2. کامیون کمپرسی؛ مجهز به دستگاه کمپرس برای تخلیه مصالح ساختمانی 3. کامیون میکسر؛ این خودرو ها دارای یک مخزن با قابلیت مخلوط کن هستند تا مواد تشکیل دهنده بتن را تهیه و حمل کنند. جالب است بدانید حداقل 20 نوع کامیون مختلف وجود دارند که هر یک از نظر کاربرد و سایر معیار ها استثنا می شوند. در این مقاله مهم ترین انواع کامیون ها را معرفی کرده ایم.

کامیون تانکر دار، باری مخزنی چیست؟

یکی از مهم ترین نمونه های کامیون برای حمل و نقل مایعات در سراسر جهان؛ کامیون تانکر دار است. این کامیون ها ممکن است برای حمل و نقل مواد غذایی و یا مایعات صنعتی استفاده شوند. این کامیون ها به صورت تخصصی خریداری می شوند برای نمونه برای حمل شیر، مایعات روغنی و مواد غذایی که در این صورت بدنه مخزن از جنس استیل خواهد بود. اما همچنین ممکن است از این دسته از کامیون ها برای انتقال روغن موتور، روغن های کارخانه جات و بنزین استفاده شود.

کامیون تیغه دار یا کفی؛ مساله این است!

ابتدا باید بدانیم که کامیون تیغه دار و کفی دو نوع مختلف از خودرو های باری به شمار می آیند. کامیون های تیغه دار را نمی توان برای حمل محصولات معمولی استفاده نمود و در اصل برای حمل کانتینر ها هستند. به وسیله این خودرو باری می توان کانتینر هایی با حجم 20 و 40 فوت را انتقال داد. و کامیون کفی، در واقع به هر نوع تریلی یا خاور بارکش گفته می شود که دارای دیواره نباشد. از این دسته از کامیون های حمل و نقل، برای انتقال خودرو های سنگین، سنگ، بار های پالتی و بار های ترافیکی استفاده می شود.

و اما یک تعریف درست از تریلی

نباید تصور کنیم که کامیون همان تریلی است چون تصویر ایده آلی نخواهد بود. تریلی، در واقع انواع ماشین سنگین است که می تواند بارکش های مختلف را حمل کند. تریلی ها دارای انواع کشنده و بارکش هستند. اغلب برای بار های سنگین تر از 25 تن به کار گرفته می شوند. انواع تریلی کفی، ترانزیت و…زیر مجموعه تریلی هستند. آیا آخرین نمونه های خودرو های باری طراحی شده را می شناسید؟

حمل و نقل جاده ای، مهم ترین راهکار حمل داخلی!

مهم ترین شیوه ای که پس از نخلیه و یا پیش از بارگیری در بنادر و فرودگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، حمل و نقل جاده است. اگر نیاز به خدمات حمل و نقل بین المللی و داخلی به صورت کامیونی دارید، می توانید از مشاوره و خدمات حرفه ای دریا زمین اروند استفاده کنید. امکان تماس تلفنی و آنلاین برای شما عزیزان فراهم شده است تا با متخصصان باتجربه ما در ارتباط باشید. اگر سوالی در زمینه حمل و نقل بین المللی دارید، در هر ساعتی از شبانه روز آماده ارائه خدمات خواهیم بود.