میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

آمار تجارت بین المللی: روند سه ماهه اول سال 2022

24 مه 2022 – پس از شش فصل رشد پایدار، ارزش تجارت بین‌المللی کالا برای G20 در سه ماهه اول 2022 به بالاترین حد خود رسید . صادرات و واردات نسبت به سه ماهه چهارم سال 2021 با 3.6 درصد و 5.8 درصد افزایش یافته و با دلار آمریکا اندازه گیری شده است. این افزایش تا حد زیادی با افزایش قیمت کالاها توضیح داده می شود، زیرا جنگ در اوکراین و اقدامات مهار کووید-19 در شرق آسیا فشار بیشتری را بر قیمت کالاهای معامله شده و زنجیره تامین از قبل تحت فشار قرار داده است. رشد صادرات و واردات خدمات برای گروه 20 در سه ماهه اول 2022 به ترتیب حدود 2.0 درصد و 1.1 درصد در مقایسه با سه ماهه قبل و با دلار فعلی آمریکا برآورد شده است. برآوردهای اولیه بسیار کمتر از نرخ های 6.2 و 3.1 درصدی ثبت شده در سه ماهه چهارم 2021 برای صادرات و واردات است که منعکس کننده تجارت ضعیف تر در بخش حمل و نقل در شرق آسیا و کاهش عمومی تجارت خدمات در اکثر اقتصادهای G20 است که داده ها در مورد آنها وجود دارد.

تجارت کالاهای G20

بر اساس ارقام قیمت های جاری (میلیارد دلار آمریکا)، با تعدیل فصلی
آمار تجارت جهانی

تجارت G20 در خدمات

بر اساس ارقام قیمت های فعلی (میلیارد دلار آمریکا)، با تعدیل فصلی
آمارهای تجارت بین الملل

رشد صادرات کالا از آمریکای شمالی در سه ماهه اول 2022 کند پیش رفته است. پس از رشد 7.1 درصدی در سه ماهه قبل، ایالات متحده افزایش 2.4 درصدی صادرات را به دلیل انرژی و مواد شیمیایی (از جمله داروها و کودها) ثبت کرد. واردات به شدت افزایش یافت (9.6 درصد) که توسط رایانه ها و قطعات، تجهیزات مخابراتی و همچنین پوشاک و سایر کالاهای مصرفی تقویت شد. صادرات کانادا 4.2 درصد افزایش یافت که به دلیل انرژی، جنگلداری و محموله های بی سابقه کود (پتاس) در آغاز تهاجم روسیه به اوکراین بود. واردات به دلیل کندی خرید در بخش خودرو، رشد متوسطی داشت (1.3 درصد). در مکزیک، صادرات و واردات به ترتیب 5.2 درصد و 6.9 درصد افزایش یافت که انرژی و وسایل نقلیه و قطعات صادرات بالاتری را به خود اختصاص دادند.

صادرات کالا در شرق آسیا به رشد خود ادامه داد، در حالی که الگوی واردات در کشورهای مختلف متفاوت بود. به دلیل کمبود تراشه که بر محموله‌های وسایل نقلیه و قطعات تأثیر می‌گذارد، کل صادرات در ژاپن تنها 0.8 درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت انرژی و مواد خام واردات را افزایش داد (7.0 درصد). لوازم الکترونیکی، کیت‌های تست COVID-19 و خودروهای الکترونیکی همچنان به رشد صادرات از کره (با افزایش 3.8 درصدی) دامن می‌زنند، در حالی که محصولات انرژی باعث افزایش واردات (افزایش 6.1 درصدی) شده‌اند. صادرات از چین 4.7 درصد افزایش یافت، که ناشی از فروش قوی محصولات فولادی و پلاستیکی و همچنین محموله های ثابت لوازم الکترونیکی بود. با این حال، واردات چین راکد شد (۰.۳ درصد افزایش یافت، زیرا خرید انرژی تا حدی با کاهش واردات سنگ آهن جبران شد. صادرات هند در سه ماهه اول سال 2022، 0.9 درصد کاهش یافت، در حالی که واردات 4.6 درصد رشد کرد.

افزایش خرید انرژی باعث افزایش رشد واردات در اکثر اقتصادهای اروپا شد. صادرات و واردات در اتحادیه اروپا به ترتیب 3.0 درصد و 5.0 درصد افزایش یافت. صادرات از فرانسه 3.2 درصد رشد داشته است، که توسط هواپیماها و کشتی ها هدایت می شود، در حالی که واردات 4.3 درصد به دلیل مواد شیمیایی و فلزات افزایش یافته است. صادرات کالا (5.5٪ افزایش) و واردات (7.9٪) نیز در ایتالیا افزایش یافت که بیشترین رشد در صادرات کالاهای واسطه ای ثبت شده است. از آنجایی که تنش‌های ژئوپلیتیکی بر محموله‌های ماشین‌آلات و مواد شیمیایی تأثیر می‌گذاشت، صادرات آلمان 0.1 درصد کاهش یافت در حالی که واردات 3.0 درصد افزایش یافت. به طور مشابه، صادرات از بریتانیا کاهش یافت (1.6٪) اما واردات به دلیل ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل و انرژی افزایش یافت (18.8٪).

افزایش سریع قیمت ها ارزش تجارت کالا را برای صادرکنندگان پیشرو کالا در G20 افزایش داد. صادرات استرالیا در سه ماهه اول 2022 به دلیل افزایش فروش غلات، زغال سنگ و فلزات 7.8 درصد رشد کرد. همچنین با هدایت غلات، صادرات کالا در آرژانتین 11.5 درصد افزایش یافت. علیرغم کاهش سرعت سنگ‌های فلزی، صادرات برزیل 20.2 درصد افزایش یافت که ناشی از سوخت‌های معدنی و افزایش محموله‌های سویا بود. به طور مشابه، اندونزی و آفریقای جنوبی رشد صادرات قوی را در سه ماهه اول 2022 ثبت کردند (به ترتیب 6.1٪ و 7.7٪ افزایش یافتند).
تجارت خدمات در آمریکای شمالی کند شد. صادرات و واردات به ترتیب 2.3 درصد در ایالات متحده در سه ماهه اول 2022 رشد کرد، با خدمات قوی تجاری و خدمات مالی که خدمات ضعیف حمل و نقل و رایانه را جبران کرد. صادرات کانادا (کاهش 1.3٪) در همه دسته ها، به ویژه سفر، اندکی کاهش یافت. واردات با افزایش 2.3 درصدی، حمل و نقل و مسافرت افزایش یافت (7.5 درصد و 6.2 درصد افزایش).

به دنبال چندین فصل رشد پایدار، کاهش سرعت حمل و نقل باعث تضعیف تجارت خدمات در شرق آسیا شد. در ژاپن، صادرات به تضعیف (4.4٪ کاهش) ادامه داد، به دلیل کاهش در حمل و نقل، رایانه و خدمات تجاری، و واردات 2.3٪ افزایش یافت. صادرات کره با افزایش 1.6 درصدی مواجه شد، زیرا خدمات تجاری و حمل و نقل قوی تا حدی با فروش کمتر خدمات رایانه ای و ساخت و ساز جبران شد. واردات کره ثابت بود. در چین، صادرات خدمات 4.1 درصد رشد کرد، کندترین نرخ در 6 فصل اخیر، در حالی که واردات 3.5 درصد افزایش یافت. لغو محدودیت های تحرک در استرالیا منجر به افزایش تجارت خدمات شد. صادرات رشد متوسطی داشت (1.5 درصد) در حالی که واردات افزایش یافت (9.5٪) که ناشی از حمل و نقل و مسافرت بود. تجارت خدمات در اکثر کشورهای اروپایی کند شد. صادرات خدمات در آلمان و ایتالیا به ترتیب 1.1 و 1.8 درصد رشد کرد، در حالی که واردات راکد ماند (افزایش 0.4 درصد برای آلمان و 0.8 درصد برای ایتالیا). در بریتانیا صادرات خدمات 1.3% کاهش یافت و واردات به شدت کاهش یافت (11.5%). در مقابل، با افزایش 14 درصدی درآمدهای مسافرتی، صادرات خدمات در فرانسه 4.9 درصد افزایش یافت، در حالی که واردات 2.0 درصد رشد کرد. ترکیه رشد دو رقمی را برای صادرات (22.8 درصد افزایش) و واردات (15.1 درصد افزایش) به ثبت رساند که نشان دهنده خدمات حمل و نقل مسافری و مسافربری قوی است. دریا زمین اروند، همگام با توسعه تجارت بین الملل