میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

8 نکته برای صادرات به ترکیه

آیا می دانستید که ظرفیت تجارت ایران با ترکیه در حالی رو به فزونی و شکوفایی دارد که اکنون این تجارت بیش از 30 میلیارد دلار ارزش دارد؟ امروز فرصتی بسیار هیجان انگیز و قابل توسعه برای تاجران و بازرگانان ایرانی فراهم شده است به نام ترکیه، سرزمینی که هم با اروپا و هم با آسیا روابط تجاری پایداری را بنا نهاده است. کشور ترکیه یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران در صادرات و واردات به شمار می آید. علاوه بر آن در بسیاری از امور حمل و نقل بین المللی نیز برای حمل  زمینی، به کشور ترکیه می توان به عنوان پلی برای عبور و حرکت به سوی اروپا چشم دوخت. اما آیا نکات صادرات به ترکیه را می دانید؟ چه قوانینی برای ارسال کالا و محموله های تجاری به این کشور وجود دارند؟باید بدانید موافقت نامه هایی برای تسهیل روابط تجاری در میان دو کشور تنظیم شده اند. برای آن که از حداکثر پتانسیل ها بهره ببرید، بهتر است تا اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید. در ادامه با دریا زمین اروند همراه باشید. 

ایران؛ نوزدهمین مقصد واردات کشور ترکیه!

چهار ماه نخست سال 1401، زمانی برای گسترش 60 درصدی واردات کشور ترکیه از ایران بوده است. طی این دوره، کشور ترکیه یک میلیارد و 231 میلیون دلار کالا از ایران وارد نموده است. و اما نکته بسیار جذاب در این است که در 4 ماهه نخست سال گذشته، این واردات تنها 775 میلیون دلار بوده است. بنابراین زمان آن رسیده است تا صادرات به ترکیه را به خوبی بشناسیم. برای صادرات به ترکیه نیاز به طی نمودن مراحل و تهیه مدارکی خواهید داشت. همچنین قوانین و قواعدی برای تجربه صادرات به ترکیه وجود دارند که باید به خوبی آن ها را بشناسید. 

مجوز های مورد نیاز برای صادرات به ترکیه!

وارد کننده کالا به ترکیه باید از بانک های تعیین شده مجوز ورود را دریافت کنند. اصولا مجوز های مورد نیاز ارتباط با نوع کالا و محموله های تجاری دارند. برای نمونه برای صادرات کالاهای خطرناک باید از اداره کل امنیت ترکیه مجوز ورود دریافت نمود. برخی از انواع محموله ها از جمله حیوانات، گل ها و گیاهان و دانه های گیاهی نیاز به مجوز کنترل دارند و برخی دیگر شامل مواد غذایی نیازمند نشان های استاندارد خواهند بود. هم چنین وارد کننده کالا باید شماره مالیاتی داشته باشد. 

6 سند برای صادرات کالا به ترکیه:

  1. فاکتور فروش، شامل تمامی اطلاعات کالا،  کد HS، مبلغ مورد معامله و…
  2. گواهی مبدا، باید به زبان انگلیسی باشد و نکاتی مانند استاندارد و جزئیات محموله را تایید کند
  3. گواهی حمل و نقل، شامل تمامی اطلاعات کالا و در 3 نسخه برای سفارش دهنده، گمرک و تحویل گیرنده کالا مورد نیاز است
  4. گواهینامه بهداشت، به منظور جلوگیری از مشکلات بهداشتی و ورود مواد غذایی آلوده برای واردات گوشت، حیوانات زنده، مواد غذایی و گیاهی باید این گواهی را دریافت نمود. 
  5. گواهی پروفرما، این سند شامل تمامی اطلاعات، مشخصات و هزینه های مربوط به کالا و حمل و نقل آن خواهد بود. 

گواهی پروفرما (PROFORMA) شامل چه اطلاعاتی است؟

این گواهی نامه شامل نام و مشخصات کامل وارد کننده محموله و صادر کننده آن است. هم چنین اطلاعات کامل کالا و محموله شامل قیمت واحد کالا، مبلغ قرارداد، بیمه کالا، تعداد و یا مقدار کالا، شیوه حمل و نقل و هزینه های مربوط به آن، شیوه ی پرداخت و…نیز در این سند درج خواهند شد. 

مراحل ارسال کالای تجاری به ترکیه:

  • فرآیند صادرات کالا به ترکیه باید از طریق یک شرکت رسمی و حساب بانکی برای مبادله ارز بانکی انجام شود. 
  • صدور و ارسال پیش فاکتور برای خریدار کالا
  • تایید نهایی و بسته بندی محصول در تعداد و مقدار مورد قرارداد با استفاده از استاندارد های بسته بندی در صادرات کالا
  • انجام امور گمرک و پرداخت هزینه ها 
  • دریافت مجوز های صادرات کالا از سازمان های ایرانی از جمله سازمان بهداشت، وزارت صنعت و معدن و…
  • ارائه کالا و اسناد به گمرک و دریافت اظهارنامه گمرکی
  • بیمه نمودن کالا از طریق شرکت های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل بین المللی 

کالاهای صادراتی به ترکیه از ایران کدامند؟

مهم ترین کالای صادراتی به ترکیه از ایران، نفت و سوخت های فسیلی هستند. سپس می توان به آلومینیوم، آهن و فولاد اشاره نمود. فلز روی، مس، محصولات شیمیایی آلی و محصولات پلاستیکی هم نقش موثری در این مبادلات دارند. انواع نخ، انواع کود، شیشه و محصولات شیشه ای نیز دیگر محصولات وارداتی ترکیه از کشور ایران هستند. هم چنین صادرات زعفران و خشکبار شامل پسته، بادام، خرما و…نیز به میزان قابل توجهی به ترکیه صادر می شوند. 

مهم ترین مراکز صنعتی و اقتصادی در ترکیه!

  1. استانبول، غول صادرات در ترکیه
  2. بورسا، غول صنایع سنگین ترکیه
  3. منطقه اژه، غول صنعت در منطقه ساحلی 
  4. کوجاعلی، پنجمین مرکز صادرات ماشین آلات 
  5. قونیه، غول صنایع غذایی در ترکیه

ترخیص کالا از گمرک ترکیه

گمرک ترکیه، تلاش نموده است تا روابط ساده و درستی را بین تاجران ایجاد کند. عوارض ورود کالا به ترکیه با توجه به نوع کالا و حجم آن می تواند کاملا متفاوت باشد. عوارض کالایی که به صورت انبوه صادر شده است بسیار با کالایی که به صورت چمدانی صادر شده است متفاوت است. برای نمونه برای کالای چمدانی، 10 درصد از کل ارزش بار به عنوان عوارض ورود در نظر گرفته می شود. با توجه قرار داد های میان دو کشور، صادرات به ترکیه بسیار آسان تر از صادرات به سایر کشور ها است. برای نمونه پلیس ترکیه به هیچ وجه اجازه باز نمودن کالای صادراتی پلمپ شده از ایران را ندارد مگر در موارد استثنا، بنابراین با دریافت مشاوره از افراد حرفه ای، می توانید یک پروسه ایده آل را سپری کنید. 

مشاوره تخصصی صادرات و واردات کالا

دریا زمین اروند، متخصص در صادرات و ارسال کالا به ترکیه!

آیا نیاز به دریافت مشاوره تخصصی در زمینه صادرات و ارسال کالای شخصی یا تجاری به کشور ترکیه دارید؟ شرکت دریا زمین اروند، متخصص در امور حمل و نقل بین المللی کالا به کشور های مختلف جهان، همواره در ارائه خدمات ترانزیت کالا، خدمات گمرک و ترخیص محموله های تجاری در کنار شما خواهد بود. امکان تماس تلفنی و مشاوره رایگان نیز برای شما عزیزان فراهم شده است.