میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

لجستیک بین المللی سوئیس و هر آنچه باید بدانید

کوچکترین، اما پرجمعیت ترین ایالت فدرالیستی-دمکراتیک با بسیاری از ویژگی های خاص: سوئیس در وسط اروپا قرار دارد و در عین حال بسیار برجسته است. یکی از نمونه‌های آن جنگل‌های انبوه، دریاچه‌های کوهستانی شفاف، قله‌های باشکوه آلپ است. به‌عنوان یکی از بزرگترین تأمین‌کنندگان آب آشامیدنی با یخچال‌های طبیعی و کوه‌های دیدنی، جغرافیای سوئیس اغلب حمل‌ونقل کالا را به چالش می‌کشد. سوئیس برای عبور از کوه های آلپ در محور شمال به جنوب اروپا، چندین تونل جاده ای و ریلی از جمله طولانی ترین تونل ریلی جهان را ساخته است. موقعیت جغرافیایی مرکزی سوئیس و کالاهای صادراتی جذاب، آن را به یک قطب مهم استراتژیک بین آلمان، فرانسه و ایتالیا و همچنین اروپای مرکزی تبدیل کرده است.

سوئیس و صنعت لجستیک آن

صنعت لجستیک در سوئیس در حال گسترش است. افزایش تراکم ترافیک، تقاضا برای اقدامات زیست محیطی بیشتر و افزایش انتظارات مشتریان چارچوب فعلی این صنعت پویا را تشکیل می دهد. جریان کالاهای مورد رسیدگی بسیار زیاد است و همچنان با نرخی بالاتر از حد متوسط رو به افزایش است. حجم قابل توجه واردات 52 میلیون تنی فعلی با حجم صادرات بیش از 20 میلیون تن جبران می شود. صادرات به ویژه با رشد متوسط 3.6 درصد در سال، شتاب نه چندان ناچیز از خود نشان می دهد. تجارت الکترونیک، شهرنشینی و دیجیتالی شدن بزرگترین روندهایی هستند که صنعت لجستیک را شکل می دهند. امروزه، لجستیک یکی از بزرگترین بخش های اشتغال در سوئیس است. بیش از 250000 کارمند در 13600 شرکت مشغول به کار هستند. آنها با هم، کمتر از 40 میلیارد فرانک سوئیس فروش دارند، تقریباً دو سوم کالاهای حمل شده از طریق جاده در سال 2016 حمل شده است. اگر همه کارکردها را جمع آوری کنید، تقریباً یک شغل از هر ده شغل در سوئیس مربوط به لجستیک است.

چه چیزی سوئیس را بسیار خاص می کند؟

سوئیس از بسیاری جهات در جامعه کشورهای اروپای مرکزی جایگاه ویژه ای دارد (کد بین المللی کشور: CH). به عنوان مثال، این کشور عضو اتحادیه اروپا (EU) و یا منطقه اقتصادی اروپا (EEA) نیست. علاوه بر این، واحد پول رسمی سوئیس یورو نیست، بلکه فرانک سوئیس (CHF) است. با این وجود، معاهدات دوجانبه مختلفی با اتحادیه اروپا وجود دارد. اینها روابط بین دو طرف را از نظر سیاسی و فرهنگی و همچنین اقتصادی تنظیم می کند. ویژگی خاص دیگر تنوع زبانی این کشور است: با آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش، چهار زبان رسمی وجود دارد.

سوئیس به چه محصولاتی معروف است و بیشترین مبادله کالاها کدام است؟

Toblerone، چاقوهای جیبی، ساعت و Rösti – محصولات سوئیسی مورد علاقه مصرف کنندگان هستند. Made in Switzerland نیز به معنای کالاها و فناوری های بسیار باکیفیت است. قدرت خرید زیاد برای محصولات مربوطه و اهمیت این صنعت در سوئیس قابل توجه است. محصولات سوئیسی از شهرت بسیار خوبی در سراسر جهان برخوردار هستند و بر این اساس کالاها و خدمات با ارزش افزوده بالایی تولید می شوند. اما بیشترین گردش مالی را محصولات دیگری غیر از این پرچمداران خوش نام سوئیس انجام می دهند. سوئیس از نظر مواد خام فقیر اما از نظر نیروی کار بسیار ماهر غنی است، روابط تجاری فشرده ای با کشورهای خارجی دارد. مهمترین شریک تجاری اتحادیه اروپا به رهبری آلمان است. این کشور یکی از بزرگترین تاجران نفت، فلزات، مواد معدنی و محصولات کشاورزی در جهان است. سوئیس رهبر بازار جهانی در تجارت شکر، پنبه، دانه و غلات است. اقتصاد سوئیس که عمدتاً از شرکت های نسبتاً کوچک و متوسط تشکیل شده است، بسیار صادرات محور است.

مسیرهای تجاری و شرکای تجاری در سوئیس

◻️ مهم ترین شریک تجاری سوئیس، آلمان است که حدود 21 درصد از کالاهای وارداتی را از کشور همسایه خود تامین می کند. ایتالیا (8٪) و فرانسه (7٪) با فاصله قابل توجهی دنبال می شوند. از نظر کالاهای وارداتی، فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با ارزش واردات حدود 89.8 میلیارد فرانک سوئیس و سهم واردات 32.8 درصد در رتبه اول قرار دارند.
◻️ مهمترین کالاهای صادراتی سوئیس محصولات صنایع شیمیایی و دارویی (52%)، ماشین آلات (13%)، ساعت (8%) و ابزار دقیق (7%) است. از کالاهای وارداتی، حدود دو سوم از کشورهای اتحادیه اروپا وارد می شود.

گمرک و ترخیص کالا

حمل و نقل جاده ای

◻️ 71557 کیلومتر راه و بزرگراه در کشور وجود دارد. با 8.70 میلیون نفر، این معادل 8.23 متر برای هر نفر است. جاده‌های سوئیس جزو امن‌ترین جاده‌های دنیا محسوب می‌شوند.
◻️ دو تا از مهم‌ترین آزادراه‌ها عبارتند از A1 که از سنت مارگرتن در کانتون سنت گالن در شمال شرقی سوئیس تا ژنو در جنوب غربی سوئیس و A2 که از بازل در شمال غربی سوئیس تا کیاسو در کانتون تیچینو در جنوب سوئیس ادامه دارد. مرز با ایتالیا
◻️ در سال 2020، جاده‌های سوئیس 17 میلیارد تن بار را جابه‌جا کردند که 25 درصد افزایش نسبت به سال 2000 نشان می‌دهد. کامیون‌های سنگین و نیمه تریلر با 95 درصد از کل، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که کامیون‌های سبک (عمدتاً کامیون‌های حمل و نقل) تنها 5 درصد را به خود اختصاص داده‌اند. در مورد وزن کم وسایل نقلیه سبک، این مورد است.

حمل و نقل ریلی

تراکم، هماهنگی، تعامل با سایر وسایل حمل و نقل، وقت شناسی، و سیستم حمل و نقل داخلی قوی، شبکه ریلی سوئیس را متمایز می کند. تقریباً 100٪ شبکه آن برقی است، به جز چند مسیری که لکوموتیوهای بخار فقط برای اهداف گردشگری در آنها کار می کنند. با توجه به کشورهای مربوط به حمل و نقل ریلی برون مرزی، آلمان به عنوان کشور صادرات و واردات پیشتاز است. بلژیک و ایتالیا دو کشور مهم دیگر هستند، اما از آلمان فاصله قابل توجهی دارند، به ویژه در مورد واردات. شبکه ریلی سوئیس در سال 2021 خدمات حمل و نقل کالا را به 10.4 میلیارد تن کیلومتر خالص ارائه کرد. از سال 2016، این بالاترین سطح بوده است. در مقایسه با سال 2020، این افزایش 6.2 درصد و در مقایسه با سال قبل از همه گیری در سال 2019، 3.0 درصد است.

حمل و نقل دریایی

بنادر راین سوئیس دروازه ورود به اقیانوس های جهان است. بازل، بیرسفلدن و موتنز بیش از 10 درصد از کل واردات سوئیس را انجام می دهند که از سراسر جهان از طریق بنادر دریایی روتردام، آنتورپ و آمستردام از طریق رود راین به اینجا می آیند. مهمترین کالاهای حمل شده توسط کشتیرانی راین در سال 2020 نفت خام و فرآورده های نفتی و پس از آن سنگ، خاک و مصالح ساختمانی بوده است.

حمل و نقل هوایی

سوئیس در مجموع دارای سه فرودگاه ملی (زوریخ، ژنو و بازل-مولوز) است. در سال 2021، در مجموع 343413 تن بار و پست در فرودگاه های سوئیس در ترافیک برنامه ریزی شده و چارتر جابجا شد. بنابراین، حجم کل 25 درصد نسبت به سال 2020 افزایش یافت، اما همچنان 26 درصد کمتر از مقدار ثبت شده در سال 2019 – قبل از همه گیری کووید 19 بود. از نظر صادرات، عمدتاً محصولات دارویی، ماشین آلات، ساعت و سایر محصولات پرارزش صنعت سوئیس از طریق هوا حمل می شود.

دریا زمین اروند؛ ارائه دهنده خدمات حمل و نقل بین المللی به سراسر اروپا