میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

تاریخچه زنجیره تامین در جهان!

زنجیره تامین قبل از سال های  1900 میلادی چگونه بوده است؟ قبل از انقلاب‌های صنعتی در اروپا و ایالات متحده، اکثریت قریب به اتفاق زنجیره‌های تامین ماهیتی محلی داشتند و معمولاً به مناطق خاصی محدود می‌شدند. به عنوان مثال، در یک زنجیره تامین کشاورزی، یک کشاورز گندم را می برید، آن را به آسیابی می فرستاد که آن را آرد می کرد، سپس به نانوایی که از آن نان درست می کرد، می فرستاد و در نهایت در غرفه بازار فروخته می شد. انقلاب های صنعتی شروع به تغییر همه چیز کردند. ساخت راه‌آهن، حمل و نقل کالا در فواصل طولانی‌تر را سریع‌تر، آسان‌تر و ارزان‌تر کرد، اگرچه زنجیره‌های تامین هنوز به برخی از کشورها محدود بود. در قرن نوزدهم، گاری‌های دستی اولیه و سایر ابزارها، جابه‌جایی کالا را آسان‌تر می‌کردند. تجارت بین المللی دریایی کاملاً ناکارآمد بود، زیرا کالاهای ناپایدار در بدنه کشتی ها ذخیره می شد و بارگیری و تخلیه نیاز به تلاش زیادی داشت.

زنجیره تامین در اوایل قرن بیستم، بهبود در کامیون ها و انبارها

با اختراع موتور بخار و خودرو در اواخر قرن 19، پیشگامان شروع به توسعه کامیون‌ها کردند تا حمل و نقل سریع‌تر کالا از طریق جاده را امکان‌پذیر کنند. اولین نوع کامیون در اواخر قرن 19 اختراع شد و Mack Trucks در سال 1900 تاسیس شد. موتورهای دیزلی که در اصل با موتورهای بنزینی کار می کردند، در اواسط دهه 1920 معرفی شدند. در اوایل قرن بیستم اولین مفاهیم برای لیفتراک ها مشاهده شد که تا سال 1930 توسعه یافتند. یک پیشرفت مهم برای ذخیره سازی در زنجیره تامین، استفاده از پالت ها در انبارها در سال 1925 بود. این امکان را فراهم کرد تا کالاها روی پالت ها با هم دسته بندی شوند، که سپس می توانستند به صورت عمودی روی هم چیده شوند و در فضا صرفه جویی شود و حمل و نقل کالا کارآمدتر شود.

زنجیره تامین از دهه 1930 تا 1940، مکانیزاسیون بزرگتر

لجستیک در طول جنگ جهانی دوم بسیار مهم شد زیرا سازمان های نظامی به زنجیره های تامین کارآمد در داخل و اروپا نیاز داشتند. در داخل کشور، زنجیره های تامین برای تولید تجهیزات و تدارکات نظامی ضروری بود، در حالی که در خارج از کشور مهم بود که تدارکات و پشتیبانی به سربازان در سریع ترین زمان ممکن برسد. دهه 1940 شاهد ادغام مهندسی صنایع و تحقیقات عملیاتی در مهندسی زنجیره تامین بود. توسعه پالت ها، سیستم های جابجایی و ذخیره سازی پالت در چند دهه بعد ادامه یافت. هدف استفاده کارآمدتر از فضای ذخیره سازی و بهینه سازی قفسه بندی و چیدمان بود. این تغییرات به منظور ساده سازی بارگیری، تخلیه، تجمیع و جابجایی کالاها و در نتیجه تحویل و توزیع سریعتر انجام شد.

زنجیره تامین در دهه 1950 - استانداردسازی و معرفی کانتینرسازی!

مسلما بزرگترین انقلاب در زنجیره تامین جهانی، اختراع کانتینر حمل و نقل و تمام تجهیزات لجستیکی و حمل و نقل مورد نیاز آن بود. در راهنمای خود برای کانتینری‌سازی، می‌نویسیم: «مهم‌ترین ویژگی کانتینر این است که بین‌وجهی است. می‌توان آن را به راحتی با روش‌های مختلف حمل و نقل، حمل کرد. خواه یک کانتینر با کامیون در جاده، با راه آهن یا در خارج از کشور با کشتی کانتینری حمل شود، استانداردسازی حمل و نقل و جابجایی این کانتینرها را سریع و آسان می کند. این به معنای صرفه جویی در هزینه و کارایی در سراسر زنجیره تامین است. هر دقیقه صرفه‌جویی مستقیماً به انتقال سریع‌تر کالا، ضایعات کمتر و اثرات زیست‌محیطی کمتر و حاشیه سود بهتر ترجمه می‌شود.»

اولین کانتینر های حمل و نقل اختراع شدند!

اگرچه کانتینرهای حمل و نقل تا اواخر دهه 1960 به طور کامل استاندارد نشده بودند، اولین کانتینرهای حمل و نقل در اواسط دهه 1950 اختراع شدند. تقریباً در همان زمان، شرکت های حمل و نقل شروع به ساخت وسایل نقلیه ای کردند که بتوانند این کانتینرها را حمل کنند. اختراع کانتینر سازی یک محرک کلیدی در ارزان‌تر و کارآمدتر کردن تجارت جهانی بود.

زنجیره تامین از دهه 1960 تا 1980، کارایی بیشتر و کامپیوتری شدن

در دهه 1960، توزیع کالا از ریل فاصله گرفت و به سمت حمل و نقل باری رفت. پیشرفت‌های مداوم در پالت‌ها، تجهیزات جابجایی، کانتینرها و سایر زمینه‌ها باعث شد که حمل و نقل کالا قابل اعتماد تر شود. این امر منجر به حمل و نقل موثر مواد خام، قطعات و محصولات حساس به زمان، حتی در فواصل طولانی تر شد.کامپیوتری شدن در اواسط دهه 1960 آغاز شد و IBM اولین سیستم مدیریت موجودی و پیش بینی کامپیوتری را در سال 1967 توسعه داد. کامپیوتری کردن داده‌ها شروع به ساده‌سازی لجستیک کرد و فرصت‌هایی را در بسیاری از زمینه‌ها ایجاد کرد، از جمله پیش‌بینی دقیق‌تر، انبارداری بهتر، مسیریابی کامیون‌ها و مدیریت بهتر موجودی.

نخستین سیستم مدیریت انبار…

اولین سیستم مدیریت انبار بدون درنگ در سال 1975 نصب شد که ردیابی سفارشات، موجودی و توزیع را آسان‌تر کرد و منجر به کارایی بیشتر شد. تقریباً در همان زمان، بارکدها اسکن محصولات را آسان‌تر کردند و باعث دور شدن از ورود دستی SKUها و کدهای محصول شدند. زنجیره تامین در دهه های 1980 و 1990 – کارایی بیشتر و حرکت به سمت یک مدل جهانی را تجربه نمود.

مدیریت زنجیره تامین

در دهه 1980، بازیگران زنجیره تامین، تولید کنندگان حمل و نقل و دیگران بر اساس موفقیت های خود ساخته شدند. در سال 1983، اصطلاح “مدیریت زنجیره تامین” ابداع شد و استفاده از رایانه های شخصی انقلابی بیشتری در زنجیره تامین ایجاد کرد. نرم افزارهای جدید مانند صفحات گسترده انعطاف پذیر، نقشه برداری و مسیریابی کنترل هزینه ها و به حداکثر رساندن سود را آسان تر می کند. پیشرفت های دیگر شامل بهینه سازی حمل و نقل هوایی، شبکه های توزیع زنجیره تامین و معرفی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) بود.

زنجیره تامین امروز - جهانی شدن واقعی

تمام این تاریخ ما را به زمان حال می رساند، جایی که دگرگونی زنجیره های تامین جهانی ادامه دارد. یکی از بزرگترین تاثیرات، انفجار تولید در آسیا است، جایی که چین، ژاپن و کره به تامین کنندگان و صادرکنندگان عمده کالا تبدیل شده اند. در عین حال، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با تجزیه و تحلیل های پیش بینی کننده و تجویزی ترکیب میشوند تا پیش بینی بهتر، بهبود مدیریت سفارش و موارد دیگر را امکان پذیر کنند. علاوه بر این، زنجیره تامین در حال تبدیل شدن به یک اکوسیستم زنجیره تامین مبتنی بر داده، شبکه محور و مشارکتی است که ارزش و رشد واقعی را برای همه ذینفعان ایجاد می کند. 

دریا زمین اروند؛ در مسیر گسترش زنجیره تامین بین المللی..