میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

همه چیز درباره حمل و نقل دریایی از ایران

کشور ایران، سرزمینی در محدوده غربی آسیا و کشوری با 31 استان است که صاحب تمدنی کهن و تاریخی پر فراز و نشیب است. امروز، ایران به عنوان یکی از کشورهای صاحب منابع و معادن معدنی گسترده و البته صاحب صنایع پیشرفته به شمار می آید. یکی از مهم ترین جنبه های پیشرفت اقتصادی کشور ایران، صادرات محصولات و کالاهای داخلی به سراسر جهان است. کشور ایران به همه ی قاره های جهان و بسیاری از کشور ها محصولاتی را صادر می کند. شاید مهم ترین عامل در رشد صادرات ایران؛ از جمله صادرات محصولات نفتی را بتوان دسترسی به مسیر های آبی و البته ناوگان کشتیرانی دانست. کشور ایران، بیش از 80 درصد از مبادلات تجاری و حمل و نقل کالا را از طریق ناوگان دریایی انجام می دهد. بنابراین مهم ترین راهکار حمل کالا از ایران به جهان و یا بالعکس، از طریق حمل و نقل دریایی است. در ادامه با دریا زمین اروند همراه باشید تا به بررسی حمل و نقل دریایی از ایران بپردازیم.

صادرات غیر نفتی ایران در سال 1400:

1. صادرات صنعتی؛ به ارزش 4 میلیارد و 521 میلیون دلار 2. صادرات محصولات کشاورزی؛ 5 میلیارد و 201 میلیون دلار 3. صادرات فرش و صنایع دستی؛ 213 میلیون دلار 4. صادرات پتروشیمی و محصولات پایه نفتی؛ 11 میلیارد و 940 میلیون دلار 5. صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی؛ 12 میلیارد و 920 میلیون دلار 6. صادرات سایر محصولات؛ 13 میلیارد و 260 میلیارد دلار

رشد 105 درصدی صادرات دریایی به روسیه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سال 2020، حجم صادرات ایران از مسیر دریایی به روسیه، نسبت به سال 2019 دچار رشد 105 درصدی شده است. این در حالی است که صادرات ایران به روسیه از این طریق در سال 2019، 390 میلیون دلار بوده است. بر اساس آخرین آمار ها، 7 خط منظم کشتیرانی در میان 2 کشور وجود دارد. هم چنین بیش از 91 درصد از صادرات کالای کشور روسیه به ایران از طریق حمل دریایی اتفاق می افتد.

چرا باید از حمل و نقل دریایی استفاده کنیم؟

بهتر است بدانید حمل و نقل دریایی به معنی استفاده از ارزان ترین زیرساخت های حمل کالا در جهان است. بهترین نرخ های حمل انواع کالا در بیشترین حجم و ابعاد، متعلق به حمل و نقل دریایی است. روشی ایمن، به صرفه و مناسب برای تجارت جهانی که میتواند دور ترین کشور ها را به یکدیگر ارتباط دهد. همچنین این روش به دلیل ساخت انواع کانتینر ها در حجم های مختلف سبب سهولت در جابجایی بار شده است. ارزان ترین راهکار برای انتقال وسایل شخصی شما به قصد مهاجرت نیز استفاده از این روش است. حمل کالای دریایی این امکان را در اختیار تجار قرار داده است تا بتوانند هر نوع کالا را به کمک کشتی ها و ابزار جا به جایی مدرن انتقال دهند.

مهم ترین نکته…

باید بدانید که با وجود تناسب حمل و نقل دریایی با هر نوع کالا و محموله تجاری؛ نمی توانید برای ارسال فوری از این روش استفاده کنید. باید در نظر داشته باشید که حرکت کشتی ها در مقایسه با هواپیما یا کامیون کندتر است. بنابراین با وجود ایمنی بالا و هزینه بسیار مناسب، نمی توان حمل و نقل دریایی را شیوه ای سریع در نظر گرفت. امروزه امکان بسته بندی اصولی محموله، حمل و بارگیری مجهز و انتقال به کانتینر ها به شیوه های ایمن و نوین فراهم شده است. بنابراین می توانید از خدمات تخصصی برای حمل خرده بار، فله و…استفاده کنید.
شرکت باربری دریایی

کدام محصولات را از طریق دریا حمل می کنیم؟

• مواد شیمیایی • ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی • مواد صنعتی • مواد غذایی و خوراکی • مواد معدنی • مواد اولیه پلاستیک • ماشین آلات صنعتی • چوب، کاغذ، مواد سلولزی امکان صادرات و یا واردات همه ی این دسته از محصولات از بنادر کشور به سراسر جهان وجود دارد. همچنین هر کشوری که به پهنه آبی دسترسی داشته باشد، می تواند فرصتی برای تجارت آبی با ایران به شمار آید.

انواع روش های حمل بار از ایران:

1. روش ترانشیپ، Transshipment
2. روش کراس استافینگ، cross stuffing
3. روش چارترینگ، Chartering
4. روش فله، BULK
5. شیوه گروپاژ، Groupage

عوامل موثر بر نرخ حمل و نقل دریایی کدامند؟

مهم ترین عامل نوع بار و محموله است که هر یک دارای نرخ ثابت و مشخصی هستند. برای نمونه محصولات معدنی نرخی متفاوت با فلزات یا صنایع دستی دارد. پس از آن نیز حجم و المان های ابعاد و اندازه هستند که در نظر گرفته می شوند. برای نمونه محموله ای که به صورت فله انتقال داده می شود، هزینه ای بسیار متفاوت از محموله ای خواهد داشت که باید به صورت دقیق و تخصصی بسته بندی و جا به جا شود. 

ناوگان کشتیرانی ایران

اگر کمی به تاریخ علاقه داشته باشید، حتما می دانید که سیستم کشتیرانی کشور، در سال 1347 تاسیس شده است. در این زمان ایران دارای 2 فروند کشتی کوچک به همراه 4 فروند کشتی اقیانوس پیما بوده است. امروز، ناوگانی گسترده و قدرتمند وجود دارد که گرچه همچنان نیاز به توسعه خواهد داشت اما راهکاری جذاب برای تجارت با سرزمین های دیگر به شمار می آید. شناور هایی با پتانسیل خدماتی بالا و اقیانوس پیماهای ایران در تمامی مسیر های آبی و خطوط کشتیرانی جهان فعال هستند.

مسیر های آبی از ایران به جهان

اگر کمی به تاریخ علاقه داشته باشید، حتما می دانید که سیستم کشتیرانی کشور، در سال 1347 تاسیس شده است. در این زمان ایران دارای 2 فروند کشتی کوچک به همراه 4 فروند کشتی اقیانوس پیما بوده است. امروز، ناوگانی گسترده و قدرتمند وجود دارد که گرچه همچنان نیاز به توسعه خواهد داشت اما راهکاری جذاب برای تجارت با سرزمین های دیگر به شمار می آید. شناور هایی با پتانسیل خدماتی بالا و اقیانوس پیماهای ایران در تمامی مسیر های آبی و خطوط کشتیرانی جهان فعال هستند.

دریا زمین اروند؛ خدمات حرفه ای حمل کالای دریایی

در صورتی که با اهداف تجاری و یا شخصی، نیاز به حمل کالا از طریق مسیر های آبی را دارید، می توانید تمامی اطلاعات مورد نیاز خود از جمله تخمین هزینه ها، بررسی محموله، امور صدور اسناد، ترخیص کالا، امور گمرک، بارگیری و…را از دریا زمین اروند بخواهید. تیم حرفه ای ما، به صورت خاص در مسیر های دریایی در کنار شما خواهند بود؛ کافی است تا تماس گرفته و مشاوره رایگان را دریافت کنید.