میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

صادرات کالا از ایران و قوانین آن

آیا می دانید مهم ترین قوانین صادرات کالا از ایران چیست؟ اگر رویای صادرات کالا و محصولات داخلی به کشور هایی در سراسر جهان را دارید، پیش از همه چیز باید اطلاعاتی را در این زمینه به دست آورید و قوانین آن را مطالعه کنید. تجارت، در همه ی زمان ها و در طول تاریخ از زمان روم باستان تا دوره کاترین کبیر ملکه روسیه، با پیچیدگی ها و قوانین ویژه ای روبرو شده است. انسان همیشه برای صادرات کالا و محموله های تجاری نیاز به اسناد و مدارک و پیروی از قوانین بوده است. امروز، در جهانی متفاوت با هر زمانی از تاریخ چطور؟ با پیچیدگی های این روز های جهان تجارت آیا به راحتی می توان با همسایگان آسیایی، کشورهای اروپای غربی یا آمریکا مبادله تجاری را تجربه کنیم؟ در این مقاله با دریا زمین اروند همراه باشید تا به شرح صادرات کالا از ایران و قوانین آن بپردازیم و هر آن چه را که نیاز به دانستن است بررسی کنیم. 

پیش از صادرات کالا از خود بپرسید:

  1. استراتژی صادرات شما چیست؟ 
  2. کالای شما به کدام نقاط جهان صادر می شود؟ 
  3. آیا امکان حمل کالا با استفاده از حمل و نقل هوایی یا زمینی وجود دارد؟ 
  4. پروسه صادرات از کجا آغاز می شود؟ 
  5. پیش از اقدام به صادرات کالا آیا بهتر نیست بازار هدف را بشناسیم؟ 

پاسخ همه این سوالات و بسیاری سوالات دیگر را در ادامه بررسی خواهیم نمود. 

گام صفر؛ صادرات کالا از ایران به جهان

در این مرحله باید پیش از آن که به مراحل صادرات بیندیشید، به بررسی یک عامل موثر در موفقیت و نتیجه گیری نهایی خود بپردازید. کدام عامل تا این اندازه اهمیت دارد؟ تعیین استراتژی و بررسی های لازم همان عامل اساسی هستند. کالای صادراتی شما چیست؟ شرایط استفاده از این کالا و تناسب آن با منطقه صادراتی را بررسی کنید. آیا صادرات انجیل به چین می تواند سودآور باشد؟ این کالا در چین بلااستفاده خواهد بود. آیا صادرات پنیر ایتالیایی به ایتالیا ایده ای جالب است؟ ایتالیا به اندازه کافی پنیر با کیفیت تولید می کند. آیا می توانیم به آفریقا پالتو صادر کنیم؟ امکان موفقیت این نوع استراتژی ها زیر صفر خواهد بود. البته می توان نیاز تازه ای را ایجاد نمود اما قدرت بالایی نیاز خواهد داشت. 

گام نخست؛ حساب بانکی و کارت بازرگانی!

پس از آن که به نقطه ای ایده آل رسیدید که چه کالایی را در چه حجمی به کجا ارسال کنید، باید در کشور مقصد خود حساب بانکی داشته باشید. سود حاصل از فعالیت خود را باید در این حساب نگه دارید. هم چنین کاملا الزامی است که برای انجام صادرات در هر کشوری، کارت بازرگانی دریافت کنید. کارت بازرگانی شرایطی خاص و انواعی دارد که می توانید با دریافت مشاوره تخصصی اقدام متناسب را انجام دهید. 

گام دوم؛ بازاریابی، پیش فاکتور و فروش

اکنون شما همه آن چه برای صادرات کالا نیاز داشته اید را در اختیار دارید. زمان آن رسیده است تا مشتری خود را بیابید و با او مذاکره کنید و او را مجاب به سفارش کالا و واردات کنید. در این مرحله اغلب برای آن که وارد کننده کالا از کیفیت و تناسب آن اطمینان یابد، درخواست ارسال نمونه را خواهد داشت.بنابراین باید نمونه ای از محموله را برای او ارسال کنید. ارسال کالاهای نمونه صادراتی را می توانید با استفاده از شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا انجام دهید. سپس وارد کننده حجم مورد نیاز خود را اعلام می کند و شما برای او پیش فاکتوری شامل تمامی اطلاعات ارسال خواهید نمود. 

گام سوم؛ صادرات کالا!

بله در این گام باید محموله را با توجه به استاندارد های بین المللی، استاندارد های خاص کشور مبدا و قوانین خاص کشور مقصد آماده سازید. دقت کنید که در آماده سازی، بسته بندی و ارسال کالا باید از خدمات شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا استفاده کنید. این شرکت ها با قوانین حمل و نقل آشنایی دارند و بهترین راهکار صادراتی را برای ارسال محموله شما خواهند یافت. چرا که در عین حفظ ایمنی و سلامت محموله، باید به ارزان ترین روش ممکن صادر شود. در بسته بندی باید نیاز های کالا، شرایط خاص نگهداری و البته نیاز های خریدار را در نظر بگیرید. 

گام چهارم؛ گمرک و ترخیص کالا

صادرات کالا در این مرحله به اداره گمرک خواهد رسید. برای ارسال محموله های تجاری، باید بهایی را پرداخت کنید تا اجازه صادرات یابید. هزینه ی گمرک و ترخیص کالا با توجه به نوع کالا و مشخصات فیزیکی، بهای محموله، کشور مقصد و…تعیین خواهد شد. 

گام پنجم؛ گردش در وزارت خانه ها

اگر نمی دانید چرا باید در وزارت خانه ها گردش کنید، به این دلیل است که باید مجوز صادرات کالا را از نهاد های مربوط دریافت کنید. برای نمونه وزارت بهداشت، وزارت صمت، جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد در این میان می گنجند.  هم چنین پس از دریافت تمامی مجوز های مورد نیاز، باید به اداره گمرک بازگردید و اظهارنامه صادرات را پس از ارائه محموله و مجوز ها دریافت کنید. 

گام ششم؛ کالای صادراتی را بیمه کنید!

در این گام باید کالا و محموله صادراتی خود را بر اساس ضوابط بین المللی و داخلی بیمه کنید. این گام همزمان با دریافت اظهارنامه گمرکی انجام خواهد شد. اگر در این زمینه سوالی دارید، می توانید به صورت رایگان از مشاوره ویژه و تخصصی دریا زمین اروند استفاده کنید. 

گام هفتم؛ هفت خوان به دیو می رسد!

صادر کننده کالا در یک سو و وارد کننده کالا در سوی دیگر، باید به عنوان خریدار و فروشنده با یکی از سازمان های بازرسی قرارداد امضا کنند. این کار برای دریافت گواهی بازرسی انجام می شود. موسسه های بازرسی بین المللی این گواهی را به شما ارائه می دهند. 

مشاوره تخصصی صادرات و واردات کالا

گام هشتم؛ فاکتور فروش برای صادرات کالا

به مرحله زیبای صدور فاکتور فروش و ارائه آن به اتاق بازرگانی رسیده ایم. اتاق بازرگانی پس از بررسی های مورد نیاز ؛ بارنامه حمل پروانه گمرکی را صادر خواهد نمود. سپس جواز خروج را در اختیار شرکت حمل و نقل بین المللی کالا قرار می دهید تا محموله شما را به سوی مقصد صادر کند. و این آخرین گام شما در مسیر صادرات است. 

 

دریا زمین اروند، پاسخگوی سوالات شما در زمینه حمل و صادرات بین المللی کالا خواهد بود.