میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

صادرات و واردات اروپا | اقتصاد اروپا را بشناسید

قاره اروپا، مشهور به قاره سبز و یکی از زیباترین نقاط در جهان است که با 48 کشور و بیش از 730 میلیون تن جمعیت شناخته می شود. این قاره، در خود سرزمین هایی را گنجانده است که برخی از آن ها به عنوان قدرتمندترین اقتصاد های جهان شناخته می شوند. استاندارد های زندگی، سطح حقوق بشر و کیفیت زندگی در اروپا به میزان قابل توجهی بیش از سایر قاره های جهان و به ویژه کشور های فقیر جهان است. اروپا، اتمسفری  شگفت انگیز در پیشرفت های تکنولوژیک، بهبود سبک حمل و نقل بین المللی و توسعه روش های پاک و تولید انرژی پاک را در پیش گرفته است. آیا علاقه دارید تا بیشتر راجع به صادرات قاره اروپا و یا واردات آن بدانید؟ آیا می دانید مهم ترین اقلام صادراتی اروپا چیست؟ مهم ترین کالای وارداتی در کشور های اروپایی کدامند؟ جالب نیست تا درباره مهمترین اقلام صادراتی از ایران به اروپا بیشتر بدانیم؟ در ادامه این مقاله با دریا زمین اروند همراه باشید. صادرات و واردات اروپا و اقتصاد این قاره زیبا را بیشتر خواهیم شناخت. 

پیش نیاز: قاره اروپا را بهتر بشناسیم:

  • اروپا در نیمکره شمالی زمین قرار دارد و با 10 میلیون کیلومتر مساحت، به عنوان دومین قاره کوچک جهان شناخته می شود. 
  • 11 درصد از جمعیت جهان در اروپا زندگی می کنند. 
  • مهم ترین جزایر اروپا، بریتانیا و ایسلند هستند. 
  • بزرگ ترین رود اروپا ولگا نام داد که در حمل و نقل کالا و مسافران اهمیت بالایی دارد. 
  • بالاترین سرانه تولید ناخالصی داخلی در اروپا به ترتیب به شهر های لندن، پاریس، مسکو، مادرید، بارسلون و رم اختصاص دارد. 
  • آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا در میان 10 اقتصاد بزرگ جهان قرار دارند. 

قدرت اقتصادی اروپا

اتحادیه اروپا، در حدود 16 درصد از اقتصاد جهانی را به تنهایی در دست دارد. با توجه به آمار های سال 2021، طی این سال اتحادیه اروپا رتبه دوم در تولید ناخالصی داخلی را در جهان داشته است. ارزش این تولیدات بیش از 17 تریلیون دلار بوده است. جالب است بدانید تجارت روزانه در قاره اروپا که شامل ارائه کالا و خدمات می شود، بیش از 16 میلیارد دلار ارزش دارد. تجارت اتحادیه اروپا با ایالات متحده طی 20 سال گذشته، 2 برابر شده است. اروپا، یکی از بزرگ ترین قدرت های اقتصادی در جهان امروز است و هر چند سال یکبار، سیاست های تجاری خود را بازیابی میکند. 

تجارت اروپا

صادرات و واردات اروپا با پنجمین شریک تجاری خود!

 روسیه، به عنوان پنجمین شریک تجاری قاره اروپا شناخته می شود. طی ده سال گذشته، آمار های صادرات اروپا به روسیه بسیار کمتر از سال 2012 بوده است. در سال 2012 بالاترین میزان واردات روسیه از اروپا رخ داده است که با رقم 118 میلیارد یورو به ثبت رسید. در سال گذشته، در حدود 62 درصد از واردات 27 کشور اروپایی از روسیه، منحصر به سوخت بوده است. نفت و گاز مهمترین کالای وارداتی از روسیه به اروپا هستند. صادرات و واردات اروپا با روسیه طی سال های آلوده به کرونا با تلاطم های بسیاری مواجه شد. برای نمونه در سال 2021 اتحادیه اروپا 99 میلیارد یورو سوخت از روسیه وارد نموده است که این رقم در مقایسه با سال 2011 با کاهش 14 درصدی روبرو شده است. 

صادرات کالا از اروپا به سراسر جهان

گسترش واردات اروپا از ایران در سال 2022

یکی از نکات بسیار ارزشمند، بهبود شرایط صادرات و واردات اروپا از ایران و یا به ایران است. جالب است بدانید طی 4 ماهه نخست سال 2022، شاهد رشد واردات اروپا از ایران بوده ایم که این رشد 37 درصد تخمین زده شده است. در این مبادلات تجاری، حمل و نقل بین المللی نقش کلیدی را بازی نموده است و کشور آلمان هم بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است. ارزش تجارت ایران و اروپا در این مدت کوتاه، بیش از یک میلیارد و 672 میلیون دلار بوده است. هم چنین صادرات اتحادیه اروپا به ایران، طی ماه های ژانویه تا آوریل، نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است. 

کالاهای وارداتی از اروپا به ایران:

  • مواد شیمیایی
  • قطعات مکانیکی و صنعتی
  • لوازم جانبی موبایل
  • مواد اولیه ساختمانی 
  • دانه های سخت گندم
  • دستگاه های مکانیکی
  • و…

حمل و نقل بین المللی کالا از اروپا به سایر قاره ها!

از شیوه های مختلفی می توان یک محموله تجاری را از اروپا به سایر کشور ها و قاره های جهان ارسال نمود. مهم ترین شرکای تجاری اتحادیه اروپا در صادرات و واردات، کشور های چین، ایالات متحده آمریکا، روسیه،  بریتانیا و البته سوئیس هستند. امکان استفاده از حمل و نقل کامیونی و حمل و نقل ریلی برای کشور های داخلی اروپا و همچنین حمل و نقل دریایی برای تمامی کشور های داخل و خارج از اروپا وجود دارد. هم چنین امکان صادرات کالا به شیوه حمل و نقل هوایی و یا واردات محموله های تجاری نیز وجود دارد. بنابراین با توجه به نوع محموله های تجاری، می توان شیوه ای که مناسب تر و ارزان تر است را برگزید. 

مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به اروپا:

  • سوخت های معدنی
  • روغن های گیاهی
  • حیوانات زنده 
  • مواد غذایی و نوشیدنی
  • مواد خام غیر خوراکی
  • مواد شیمیایی
  • کالای صنعتی

مهم ترین مقاصد صادرات کالا از ایران به اروپا کشور های آلمان، ایتالیا، اسپانیا و هلند هستند. 

مشاوره تخصصی صادرات و واردات کالا

آیا چین اقتصاد اروپا را تسخیر نموده است؟

باید بدانید صادرات کشور چین در سال 2001 به اتحادیه اروپا تنها 45 میلیارد دلار بوده است و این رقم پس از 20 سال در سال 2021، به بیش از 464 میلیارد دلار رسیده است. بنابراین حجم این دسته از مبادلات چین با یکی از بلوک های اقتصادی اصلی در جهان، 10 برابر شده است. همچنین صادرات اتحادیه اروپا به چین از 36 میلیارد دلار در سال 2001، به 278 میلیارد دلار در سال 2020 میلادی رسیده است. و این به معنای رشد 7.7 برابری است. 

دریا زمین اروند، سبکی منحصر در مبادلات تجاری با اروپا!

اگر به دنبال یک شیوه ایمن و ایده آل برای صادرات و واردات به کشور های اروپایی هستید، متخصصان دریا زمین اروند با ارائه مشاوره رایگان در امور تجارت و حمل و نقل بین المللی کالا، در کنار شما خواهند بود. کافی است تا از طریق تلفن های تماس با ما همراه باشید.