میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

بزرگترین اقتصاد های اروپا

قاره اروپا، مشهور به قاره سبز و یکی از زیباترین نواحی جغرافیایی در جهان است. البته زیبایی این قاره تنها در طبیعت آن نیست و معماری شگفت انگیز برجای مانده از دوران کلاسیک که با معماری مدرن آمیخته شده است نیز دل انگیز است. شاید یکی از مهم ترین نکات درباره قاره اروپا، اقتصاد گسترده آن است. کشور های اروپایی طی دهه های گذشته با تلاطمات و چالش های بسیاری همراه بوده است. اما امروز، بسیاری از کشور های قاره سبز در میان قدرتمندترین اقتصاد های جهانی قرار دارند. کشور های اروپایی تولیدات گسترده ای در زمینه های صنعتی، تکنولوژی، شیمیایی و…دارند. در پایان سال 2021، بر اساس اطلاعات منتشر شده از صندوق پول جهانی، مجموع تولید ناخالص داخلی جهان را 94 تریلیون دلار دانسته است. اروپا در این تولید عظیم نقش گسترده ای داشته است. تصور می کنید کشور های اروپایی در این حجم از تولید ناخالصی چقدر سهم دارند؟ در ادامه این مقاله با دریا زمین اروند همراه باشید تا به بررسی بزرگترین اقتصاد های اروپا بپردازیم. 

5 برترین اقتصاد های اروپایی:

  1. آلمان 
  2. انگلستان 
  3. فرانسه 
  4. ایتالیا 
  5. روسیه 

بزرگ ترین اقتصاد جهان و بزرگ ترین تولید کننده ناخالصی در سال 2021، ایالات متحده آمریکا و پس از آن کشور های چین و ژاپن بوده اند. جایگاه آلمان در میان بزرگترین اقتصاد های جهانی چهارم و بریتانیا در جایگاه پنجم جهانی ایستاده است. کشور فرانسه در این تورنمنت بین المللی جایگاه هفتم و کشور ایتالیا جایگاه هشتم را از آن خود نموده اند. همچنین روسیه به عنوان یک کشور اوراسیایی، در جایگاه یازدهم بین المللی ایستاده است. 

صادرات و واردات اروپا

سهم برترین اقتصاد های اروپایی در تولید ناخالصی 2021

  • تولید ناخالصی کشور آلمان 4.23 تریلیون دلار 
  • تولید ناخالصی  بریتانیا 3.11 تریلیون دلار 
  • تولید ناخالصی فرانسه 2.94 تریلیون دلار 
  • تولید ناخالصی ایتالیا 2.12 تریلیون دلار 
  • تولید ناخالصی روسیه 1.6 تریلیون دلار 

بر این اساس در حدود 15 درصد از اقتصاد بین المللی، توسط 5 قدرت برتر اقتصاد اروپا اداره شده است. 

بزرگترین اقتصادهای اروپا

آلمان؛ برترین اقتصاد قاره اروپا!

سهم تولید ناخالصی کشور آلمان در سال 2020، 3.85 تریلیون دلار بوده است بنابراین آلمان طی یک سال رشد بسیاری داشته است. کشور آلمان در  این سال در حدود 4.5 درصد از اقتصاد جهانی را در اختیار داشته است و بر اساس آمار ها، رکورد صادرات خود را شکسته است. نرخ تورم در این کشور 4.6 درصد است. این کشور در سال 2021 صادرات نفتی عظیمی به ارزش 21.4 میلیون دلار را تجربه نمود. هم چنین اگر رقم صادرات آلمان را بشنوید حتما شگفت زده خواهید شد. آلمان در سال 2021، 1669 میلیارد دلار صادرات به سراسر جهان داشته است. نرخ وام بانکی در این کشور 0 درصد است. هم چنین نرخ بیکاری برابر با 5.4 درصد است.  

آلمان

صادرات و واردات آلمان

کشور آلمان به عنوان یکی از قدرتمند ترین اقتصاد های بین المللی، تاثیر بسزایی در رشد اقتصاد جهانی داشته است. مهم ترین محصولات صادراتی این کشور اتومبیل، وسایل نقلیه موتوری، ماشین آلات صنعتی، ابزار آلات اندازه گیری و سنجش، دارو و تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو، ماشین آلات الکتریکی و محصولات الکترونیکی هستند. این کشور رقم وارداتی برابر با 1449 میلیارد دلار را تجربه نموده است.  

بریتانیا، دومین اقتصاد در اتحادیه اروپا

با وجود آن که طی سال های گذشته، چالش ها و بحران های مالی بسیاری برای انگلستان به وجود آمده است، اما همچنان در میان 10 اقتصاد برتر جهان قرار دارد. این کشور سرعت رشد بسیار بالایی را تجربه می کند و جالب است بدانید انگلستان به عنوان اولین کشور صنعتی در اواخر قرن 19 میلادی، اقتصادی بی رقیب در سراسر جهان بود. سهم بریتانیا در تولید ناخالصی جهان طی سال 2021، 3.3 درصد است. بریتانیا در سال 2020 به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد. مهم ترین کالای وارداتی انگلستان شامل طلا، خودرو، نفت خام، نفت تصفیه شده و تجهیزات پخش هستند. مهم ترین شرکای تجاری بریتانیا؛ آلمان، ایرلند، هلند و فرانسه هستند. بریتانیا شامل سرزمین های انگلستان، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز شمالی می شود. 

مهم ترین کالای صادراتی انگلستان به سراسر جهان:

  •  ماشین آلات
  •  تجهیزات الکتریکی
  •  وسایل نقلیه 
  •  هواپیما و قطعات مربوط به آن
  •   وسایل عکاسی
  •   سنگ های قیمتی
  •  سوخت معدنی و محصولات دارویی

فرانسه، سومین اقتصاد بزرگ اروپا

اقتصاد فرانسه

کشور زیبای فرانسه، همواره طی سال های گذشته در تلاش برای کاهش میزان بیکاری و افزایش رشد اقتصادی بوده است و فرانسه همیشه در طول تاریخ کشوری پیشرو در صنایع مختلف و خدمات به شمار می آمده است. در سال 2021، کشور فرانسه در حدود 3.1 درصد از اقتصاد جهانی را در اختیار داشته است. سهم تولید ناخالصی این کشور در میان کشور های جهان طی سال 2021، 2.9 تریلیون دلار بوده است. نسبت صادرات کشور فرانسه به تولید داخلی در حدود 30 درصد است و طیف عظیمی از کالا را صادر می کند. 

مشاوره تخصصی صادرات و واردات کالا

مهم ترین کالاهای صادراتی کشور فرانسه:

    • ماشین آلات 
    • هواپیما و فضاپیما 
    • وسایل نقلیه
    • وسایل نقلیه 
    • تجهیزات الکترونیکی 
    • محصولات دارویی 

هم چنین صادرات محصولات کشاورزی این کشور از جمله شراب، پنیر و الکل این کشور ارزش بالایی ایجاد نموده اند. مهم ترین مقصد کالای فرانسوی در اروپا و جهان، کشور آلمان و پس از آن بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا هستند. 

اقتصاد چهارم و پنجم اروپا!

ایتالیا به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ در اروپا و روسیه به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ اروپایی به شمار می آیند. کشور ایتالیا 2.3 درصد از اقتصاد جهانی را در دست دارد و کشور روسیه، 1.7 درصد از این اقتصاد 94 تریلیون دلاری را اداره می کند. صادرات کشور روسیه با رقم 59 درصدی، به نفت و گاز وابسته است. کشور ایتالیا به دلیل سیستم بانکی ضعیف و اقتصاد ناکارآمد با بیکاری بالایی روبرو شده است. گرچه حجم تولید ناخالص ایتالیا نزدیک به کشور های توسعه یافته اروپایی قرار دارد اما بحران های مالی بسیاری را تجربه نموده است. 

دریا زمین اروند، مشاور تجارت با اروپا!

مبادلات تجاری ایران و اروپا در مسیر توسعه و رشد مناسبی قرار گرفته است. در صورتی که تمایل دارید تا صادرات و واردات به کشور های اروپایی را تجربه کنید، می توانید از مشاوره تخصصی و جامع دریا زمین اروند به صورت رایگان بهره ببرید.