میدان آرژنتین، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان 18، پلاک 10، طبقه سوم، واحد 6

اقتصاد امارات متحده عربی را چقدر میشناسید؟

آیا بزرگ ترین جنبه های تجارت بین المللی در امارات را می شناسید؟ مهم ترین کالای صادراتی کشور امارات به جهان چیست؟ همکاری تجاری ایران و امارات یکی از جذاب ترین موضوعات در زمینه تجارت بین المللی ایران است. این کشور در سال های گذشته 36 درصد از واردات ایران را به تنهایی به ثمر رسانده است.

آیا تجارت و ایدئولوژی های اقتصادی مربوط به دومین اقتصاد بزرگ عرب را می شناسید؟ امارات متحده عربی، پس از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین اقتصاد در میان کشور های عرب شناخته می شود. میزان تولید ناخالصی در کشور امارات، طی سال 2019 بیش از 405 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که در سال 2020، این میزان به 420 میلیارد دلار هم رسیده است. اما آیا می دانید بزرگ ترین جنبه های اقتصادی این کشور توسعه یافته کدامند؟ بزرگ ترین منابع مالی امارات متحده چیست؟ صادرات و واردات این کشور را می شناسید؟ مهمترین کالای صادراتی آن کدامند؟ تجارت خارجی امارات طی دهه های گذشته که زمانی برای توسعه این کشور به شمار می آید، گسترشی بی سابقه یافته است. در ادامه این مقاله، به بررسی نکات جالب اقتصاد امارات خواهیم پرداخت. با دریا زمین اروند همراه باشید.

امارات متحده عربی، ششمین صادرکننده نفت در جهان!

بر اساس سهمیه این کشور در پیمان اوپک، امارات متحده عربی روزانه 2 میلیون و 590 هزار بشکه نفت را تولید می کند. گرچه برنامه ریزی هایی برای افزایش تولیدات روزانه طراحی شده اند که به زودی اجرایی خواهند شد. پیشبینی شده است که امارات تا پایان سال جاری، روزانه 3.5 میلیون بشکه نفت را در دستور تولید قرار دهد. این کشور چهارمین تولید کننده بزرگ نفت در پیمان اوپک است. تلاش امارات در برقراری ظرفیت تولید شناور و ثبات بازار نفت بنا شده است.
صادرات و واردات کالا از دبی

واردات کشور امارات چیست؟

صادرات به امارات، به معنای صادرات به دبی نیز تعریف می شود. چرا که دبی به عنوان مهم ترین قطب تجاری این کشور و البته از مهمترین قطب های صادرات و واردات در خاورمیانه به شمار می آید. مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به کشور امارات چیست؟ در ادامه به معرفی مهم ترین کالاها خواهیم پرداخت.

لیست مهمترین کالاهای صادراتی ایران به امارات متحده:

• قرقاول • زعفران • فرش • روغن پایه معدنی • گاز های نفتی • هیدروکربن های گازی شکل مایع شده • پلی اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از 94 درصد • محصولاتی از فولاد و آهن غیر ممزوج تخت • قیر نفت • روغن های سبک و فراورده ها به غیر از بنزین • اکسلن ها، اتیل بنزن، استایرن، کیومن

سایر محصولات صادراتی ایران به امارات

گذشته از محصولاتی که گفته شد و مشتقات نفتی، برخی دیگر از محصولات تولیدی ایران مانند میوه و سبزیجات نیز در میان کالاهای صادراتی به امارات قرار دارند. انواع میوه ها، سبزیجات، صیفی جات مانند خرما، کیوی، شلغم، هندوانه، هویج، گوجه فرنگی و البته برنج را می توان نام برد. هم چنین سنگ های ساختمانی و فلز روی در کنار عسل، انواع آبزیان و ماهی نیز در لیست کالای صادراتی به امارات هستند.

آیا کشور امارات بزرگترین صادر کننده کالا به ایران است؟

در چهار ماهه نخست سال 1400، کشور امارات با صادرات بیش از 4 میلیون تن کالا، به عنوان بزرگترین صادر کننده کالا به ایران شناخته شده است. ارزش این صادرات، در حدود 4 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است. گرچه همواره مهمترین کالای صادراتی کشور امارات سوخت فسیلی و نفت خام است، اما کالاهای متنوعی به کشوری مانند ایران وارد می کند که ارزش بالایی برای این کشور دارد.

کشور امارات، شانزدهمین صادرکننده کالا در جهان!

حمل کالا از دبی به ایران

بر اساس آمار های صادرات و واردات در جهان، کشور امارات در جایگاه شانزدهم بین المللی ایستاده است. حجم صادرات این کشور در سال 2017، 314 میلیون تن بوده است. این کشور تلاش نموده است تا لیستی متنوع و جذاب از محصولات صادراتی را داشته باشد. به همین دلیل به عنوان یکی از مهم ترین صادر کنندگان کالا در خاورمیانه و جهان شناخته می شود. همچنین با توجه به افزایش قیمت درهم، بازرگانان بین المللی سعی می کنند تا در کنار صادرات به امارات، برای افزایش سود کالاهایی را نیز وارد کنند. کشور امارات یکی از واسطه های صادرات خودرو نیز به شمار می آید. بسیاری از انواع خودرو و دستگاه های برقی اروپایی از طریق امارات وارد کشور های خاورمیانه می شوند.

کالاهای وارداتی ایران از امارات چیست؟

اگر نگاهی به آمار ها در سال های گذشته بیاندازیم، مهمترین واردات کشور ایران از امارات خودرو بوده است. این واردات به عنوان 80 درصد از صادرات امارات به ایران را به شمار می آمده است. اما با توجه به قانونی که واردات خودرو را محدود و در واقع ممنوع نموده است، امروز دیگر چنین نیست. طی این زمان، با توجه به واردات 8 میلیارد دلاری از امارات، 18 درصد از سهم واردات کشور را به خود اختصاص داده است.
کالاهای وارداتی از دبی به ایران

حمل و نقل بین المللی امارات

فرودگاه اصلی دبی، به عنوان یکی از پرترافیک ترین و البته مجهز ترین فرودگاه ها در جهان، نقش مهمی در صادرات و واردات کالا به خاورمیانه و جهان دارد. همچنین این فرودگاه بین المللی، ششمین مرکز در حمل و نقل کالا در سطح جهان به شمار می آید. همچنین در بخش راه آهن نیز تصمیمات هیجان انگیزی برای یک سیستم یکپارچه و گسترده حمل و نقل گرفته شده است. امارات با همکاری ابوظبی، تلاش دارد تا بزرگترین سیستم راه آهن در سراسر این کشور را به زودی راه اندازی کند. بنادر این کشور نیز توسعه بسیاری یافته اند که سبب شده تا حمل و نقل دریایی به عنوان شیوه ای به صرفه و ایده آل نیز گسترش یابد. مهم ترین بندر تجاری این کشور نیز بندر جبل علی است که سهم بالایی از صادرات و واردات دریایی را بر دوش دارد.

تجارت بین ایران و امارات

با توجه به محدودیت ها و ممنوعیت هایی که از سوی ایران و امارات جهت تجارت بین دو ملت رخ داده اند، به نظر می رسد امروزه میزان این تجارت کاهش یافته است. اما همچنان این دو کشور به عنوان شرکای تجاری یکدیگر شناخته می شوند. بسیاری از بازرگانان ایرانی برای وارد نمودن کالا از امارات و یا صادر نمودن انواع کالا به این کشور با مشکلات بزرگ و پیچیده ای در گمرک و مرحله ترخیص کالا روبرو هستند. پیشنهاد ما به این دسته از تاجران بین المللی، همکاری با برند های مطرح و معتبر در ارائه خدمات حمل و نقل و گمرک است.

دریا زمین اروند؛ در مسیر های بین المللی

آیا نیاز به دریافت مشاوره رایگان در زمینه های مختلف تجاری و صادرات دارید؟ آیا تمایل به واردات کالا و تجربه این روند هیجان انگیز یافته اید؟ همین امروز با مراجعه به قسمت فرم درخواست خدمات و یا با استفاده از تلفن های تماس با ما در ارتباط باشید.